Nationale-Nederlanden, Scildon en TAF winnaars Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Nationale-Nederlanden, Scildon en TAF winnaars Adfiz Prestatie Onderzoek 2025

Branchevereniging Adfiz maakte tijdens haar jaarlijkse nieuwjaarsbijeenkomst de winnaars van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 bekend. Nationale-Nederlanden, Scildon en TAF gingen er met de prijzen vandoor: eerstgenoemde zelfs met twee bokalen.

Verdeeld over vier categorieën – klantbelang, duurzame ontwikkeling, verzekerbaarheid en ketenefficiency – kwamen er in totaal 39 verbeterinitiatieven en -projecten binnen, ingestuurd door achttien aanbieders.

In de week voor het kerstreces maakte Adfiz al de twaalf genomineerden bekend. Deze donderdagavond gevolgd door de onderstaande winnaars.

Klantbelang: Scildon - ‘Stoppen met roken ORV’

Klanten met een overlijdensrisicoverzekering van Scildon profiteren direct van de niet-rokerspremie; ze hoeven niet eerst minimaal twee jaar gestopt te zijn. Daarnaast biedt Scildon hen extra 'stoppen met roken-ondersteuning' aan.

‘De combinatie van directe beloning (premievoordeel) en kwalitatieve ondersteuning om het stoppen vol te houden is onderscheidend. Zo biedt Scildon een enorme motivatie om te stoppen. En de adviseur kan extra toegevoegde waarde leveren bij de keuze voor een overlijdensrisicoverzekering’, aldus het juryrapport.

Duurzame ontwikkeling: NN – ‘Schademeldportal zakelijke schades’

In het zakelijke schademeldportal van NN geldt duurzaam herstel als de eerste keuze. Kiest de klant daarvoor, dan wordt er binnen een dag contact met hem of haar opgenomen en krijgt diegene zes maanden garantie op de herstelde schade.

‘Daarnaast investeert ze (NN, red.) in het wegnemen van vooroordelen ten aanzien van duurzaam schadeherstel. Daarvoor is er een serie filmpjes gemaakt die inzicht geeft in de kwaliteit van het herstelwerk en wat er met de afvalstromen gebeurt. Daar spreekt intrinsieke motivatie voor verduurzaming van het zakelijke schadesegment van uit en dat wordt door de jury gewaardeerd’.

De jury juicht het toe als NN dit initiatief ook uitbreidt naar haar volmachtkanaal en spreekt zijn waardering uit dat NN, als grote verzekeraar, haar verantwoordelijkheid neemt op de duurzame schademarkt.

Verzekerbaarheid: TAF – ‘Flexibele AOV die meegroeit met AOW-leeftijd’

TAF biedt ondernemers een arbeidsongeschiktheidsverzekering die automatisch meegroeit met de AOW-leeftijd en daarmee altijd aansluit bij de persoonlijke situatie van de ondernemer. De verzekeraar verwacht ook dat ondernemers met deze AOV via de opt-out vrijstelling krijgen van de voorgestelde verplichte AOV.

‘TAF speelt met dit product in op de behoefte van de ondernemer om ook tegen de pensioendatum verzekerd te blijven van dekking voor het arbeidsongeschiktheidsrisico. Door deze dekking wordt de ondernemer ontzorgd en is de aanpassing van de AOW leeftijd voor hem geen onbeheersbaar risico meer’, aldus de jury.

Ketenefficiency: NN – ‘Aplaza-koppelingen’

NN realiseerde in 2024 via Aplaza-koppelingen al het geautomatiseerd verwerken van documenten en berichten. Daarop volgde later in dat jaar het verwerken van transactiegegevens voor particuliere verzekeringen. Dit jaar zijn de zakelijke verzekeringen aan de beurt. Dit alles voorkomt het handmatig en dubbel invoeren van gegevens, wat zowel het intermediair als de verzekeraar zelf besparingen oplevert.

'De inzet van Nationale-Nederlanden op een volledig digitale keten via gegevenskoppeling van documenten, berichten, transactiegegevens en schadeclaims met het systeem van de adviseur via Aplaza is een essentiële stap naar verbetering van de ketenefficiency. Het zorgt voor forse besparingen bij ketenpartijen. Door als grote marktspeler deze stap naar voren te maken zet zij de standaard neer voor de mark’, waardeert de jury deze verbetering.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.