Als gevolg van deze consolidatie ontstaan er namelijk grote intermediairs die in staat zijn om totaalpakketten aan de klant aan te bieden, schetst KPMG. "Dit betekent dat deze grote intermediairs (bijna) alle verzekeringsdiensten en -producten kunnen leveren. Als gevolg van deze consolidatie is de omzet van de Top 100 Intermediair in 2023 bijna verdubbeld ten opzichte van 2010."
KPMG baseert zich de Top 100 Intermediair van AM. "Afgelopen jaar steeg de omzet tot 3.219 miljoen euro. De top tien intermediairs is inmiddels verantwoordelijk voor ongeveer 60 procent van de totale omzet van de top 100."
Steeds groter wordende serviceproviders
De druk op de kleine intermediair is daarnaast toegenomen door de steeds groter wordende serviceproviders, volmachten en andere partijen die het werk van de intermediairs uit handen nemen, stelt de accountants- en adviesorganisatie. "De groeiende omzet van serviceproviders en volmachten, gecombineerd met een afname van het aantal verzekeraars en volmachten, verkleint het speelveld voor intermediairs. Dit heeft als gevolg dat het voor de intermediair uitdagender wordt om hun bemiddelingsfunctie effectief uit te voeren. Als gevolg van de consolidatie, de toenemende invloed vanuit andere partijen en het bereiken van de pensioenleeftijd door DGA’s, neemt het aantal intermediaire advieskantoren en vestigingen de afgelopen jaren af. Deze trend zet zich door in 2024, met 5.812 zelfstandige intermediaire advieskantoren en 7.181 vestigingen per het derde kwartaal."

Automatiseren van distributie en dienstverlening
Technologische ontwikkelingen, zoals digitalisering, hebben invloed op de manier waarop intermediairs in de markt opereren, stellen de onderzoekers in het rapport. "De afgelopen jaren hebben voornamelijk in het teken gestaan van het investeren in de ontwikkeling en implementatie van nieuwe online platforms, applicaties zoals nieuwe CRM-systemen en online tools zoals chatbots. De intermediairs plukken nu de vruchten van deze investeringen door bijvoorbeeld een vergrote analysekracht en het kunnen automatiseren van distributie én dienstverlening. Deze ontwikkelingen brengen echter ook nieuwe kwesties met zich mee, zoals dataveiligheid en de veranderende rol van de medewerkers van intermediairs als gevolg van digitalisering van processen."
Vergrijzing van het personeelsbestand
Andere belangrijke ontwikkelingen die de intermediaire markt beïnvloeden zijn de vergrijzing van het huidige personeelsbestand en uitdagingen in het vinden van geschikt nieuw personeel. KPMG: "Een groot deel van het huidige personeelsbestand van intermediairs bestaat uit relatief oudere medewerkers. In combinatie met de krapte op de arbeidsmarkt voor geschikt personeel, leidt dit tot uitdagingen in het behouden van een toekomstbestendig en gekwalificeerd personeelsbestand. Dit benadrukt het belang om zowel bestaand talent te behouden als nieuw talent aan te trekken om de concurrentiepositie te versterken."

Grote verantwoordelijkheid bij intermediairs
Wet- en regelgeving, zoals de actieve provisietransparantie, CSRD (voor grote intermediairs) en compliance-eisen van verzekeraars hebben volgens KPMG effect op hoe intermediairs opereren. "Daarnaast worden er tegenwoordig meer administratieve- en kwaliteitseisen gesteld vanuit verzekeraars aan intermediairs. De toenemende juridische verplichtingen voor een transparante en duurzame bedrijfsvoering legt een steeds grotere verantwoordelijkheid neer bij intermediairs."