Deze overnamemonitor heeft de naam ‘Final boarding call'. Wat wordt daar precies mee bedoeld?
Van Heiningen: “We zien vooral in het kleinere segment, tot een deal-omvang van maximaal 250.000 euro, dat de transacties zijn toegenomen. In het middensegment met een dealwaarde tot een miljoen euro neemt het aantal over te nemen partijen af. Waar partijen vroeger op zoek gingen naar wat grotere landelijke kantoren, ook wel 'hubs' genoemd, zijn deze nu steeds schaarser. De focus is daardoor meer komen te liggen op het kleinere segment. Door kleinere ondernemingen te combineren hopen kopers hetzelfde resultaat te bereiken.”
Bosma: “Je ziet bijvoorbeeld dat een provincie als Limburg voorheen minder belicht was in de consolidatie en nu meer op de voorgrond treedt. Dat komt omdat daar eerder minder consolidatie plaatsvond. De bereidheid om daar nu te gaan investeren is groter geworden.”
Jullie wijzen ondernemers die nog zelfstandig zijn er dan ook op dat ze bewust moeten zijn van het ‘huidige aantrekkelijke verkoopmomentum’.
Bosma: “Ben je als ondernemer wat ouder: maak je bedrijf dan verkoopklaar, nu het nog kan. Het is ook niet zo dat je bedrijf over een paar jaar niks meer waard is, maar realiseer je wel dat het nu een heel goed moment is om dit te doen. We merken dat het voor ondernemers lastig is om intern opvolgers te vinden, dus gaan ze op zoek naar een buitenstaander. Dat kan een strateeg zijn, private equity, een verzekeraar of een hybride partij."
"Nu is daar nog veel animo voor, maar de vraag is of dat over een paar jaar nog steeds zo is. We zien de afgelopen jaren constant een paar namen terugkomen die met overnames proberen te groeien en relevant te blijven. Een aantal zijn nog steeds aardig bezig, zoals Quintes, Yellow Hive en VLC & Partners. Maar we zien ook dat het gaspedaal voor Nederland iets minder wordt ingetrapt. De focus komt ook op andere landen te liggen."
"Tegelijkertijd zijn er een aantal nieuwe investeerders toegetreden, die wel fors op het gaspedaal móéten trappen om de anderen bij te kunnen benen. IceLake Capital heeft bijvoorbeeld geïnvesteerd in Assuradeuren Gilde. Het zou me niet verbazen als ze daar ook een platform van willen maken dat in de Benelux of DACH-regio actief zal zijn.”
Volmachtbedrijven blijken erg populair onder kopers, tegelijk worden het er steeds minder. Hoe komt dat?
Bosma: “De volmachtpartijen die er nog zijn, zo’n 180, worden steeds dominanter in de verzekeringsmarkt. Schaal en volume zijn van belang om investeringen in de toekomst te doen en om sterker tegenover verzekeraars te staan. Verzekeraars zetten daar ook weer een eigen strategie tegenover. Maar volmacht blijft populair, sterker nog: we worden zeker maandelijks gebeld met de vraag naar een volmachtbedrijf of de mogelijkheid om dit vanaf de grond op te bouwen."
"Volmachten zijn populair vanwege een combinatie van aspecten. Zo kunnen ze hun eigen productontwikkeling doen, snel markten bedienen en dicht op de klant zitten. Ondernemers met een volmacht kunnen veel sneller een product in de markt zetten. Een volmacht kan een product ontwikkelen waar allerlei verzekeraars in zitten, waaronder ook buitenlandse verzekeraars. Neem Yellow Hive. Zij hebben met de overname van apc holland nu direct toegang tot de Londense markt. Daar hebben ze Lloyd’s niet eens voor nodig."
Vanuit verzekeraars gezien moet een volmacht eigenlijk minimaal 5 miljoen euro premie draaien, willen ze het in de lucht kunnen houden”
"Momenteel besteden zo’n veertig verzekeraars hun werkzaamheden uit aan gevolmachtigd agenten. Door wet- en regelgeving moeten verzekeraars steeds meer onder de motorkap kijken bij die volmachten. Dan zie je dat zo’n kleine volmacht eigenlijk te duur wordt. Vanuit verzekeraars gezien moet een volmacht eigenlijk minimaal vijf miljoen euro premie draaien, willen ze het in de lucht kunnen houden."
"Ik vermoed dat verzekeraars aan het kijken zijn naar het volmachtlandschap van 2030 en wat voor hen een duurzaam volmacht-businessmodel is. Ik denk dat er dan rekening wordt gehouden met veel minder volmachtbedrijven en -platforms dan waar we nu nog over spreken. Die druk voelen de kleine volmachtbedrijven ook.”
Van Heiningen: “We zien partijen die regionaal concullega’s opkopen om op die manier wat schaal te creëren en toekomstbestendiger te zijn. Dat kan ook goed werken.”
Jullie hebben in deze overnamemonitor ook de volmachtmodellen in andere landen in kaart gebracht. Waarom?
Bosma: “We staan aan de vooravond van verdere internationalisering. Er zijn al veel partijen van buitenaf die in Nederland hebben geïnvesteerd. In onze analyse zie je dat de volmachtmarkt in het Verenigd Koninkrijk en Nederland er goed opstaan, het zijn hele professionele markten. Andere Europese landen kijken heel erg naar hoe Nederland het doet."
"De vervolgstap die daarom door Nederlandse platforms gezet gaat worden, is te kijken naar hoe het Nederlands volmachtmodel geëxporteerd kan worden naar andere landen. Dat maakt dat we een Europese consolidatieslag verwachten.”