De achtergrond van deze ontwikkeling is dat er in het criminele circuit door malafide autobedrijven steeds vaker opdracht wordt gegeven tot het openbreken van auto's en het stelen van dure onderdelen, legt Rob Smitskamp, manager handhaving en toezicht bij stichting VbV uit.
Ook Nationale-Nederlanden ziet die stijging. "Sinds 2020 zien we een stijging van zo'n twintig procent elk jaar en we verwachten dat dat verder gaat stijgen, mede omdat diefstal van complete auto's steeds lastiger wordt", legt woordvoerder Bas Kuik uit.
Betere beveiligingssystemen
Kuik vervolgt: "Nieuwe auto's hebben betere beveiligingssystemen en staan vaak online in verbinding met de fabrikant voor updates waardoor ze ook gemakkelijker terug te vinden zijn."
Hij noemt hierbij met name de merken BMW, Toyota en Volkswagen. De onderdelen die volgens hem het meest populair zijn onder auto-inbrekers zijn de display van het informatiesysteem, de regelunit van de radio en de uitlaat en katalysator.
Verschuiving zichtbaar
Een paar jaar geleden was de verhouding 'diefstal uit' versus 'diefstal vanaf' een auto nog ongeveer fiftyfifty, blikt Smitskamp van stichting VbV terug. Hij bevestigt de bevinding van Kuik: het aantal diefstallen van complete auto's is inderdaad gedaald, zo meldde de VbV deze zomer nog.
Smitskamp: “Nu zien we de diefstallen van voorwerpen uit auto’s flink dalen, maar een enorme stijging in diefstalcijfers van onderdelenúít auto’s, de zogenaamde 'diefstal vanaf'."
Wat doen jullie aan deze ontwikkelingen?
Kuik: "Vanuit een centrale deelname aan organisaties als VbV en CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, red.) worden trends en cijfers besproken en welke mogelijkheden er zijn om bijvoorbeeld preventieve maatregelen te nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan andere alarmklassen of speciale interieur-alarmering, maar ook aan onderzoek naar de afzetmarkt van deze gestolen onderdelen."
Soms worden auto’s compleet gestript om bepaalde dure onderdelen te stelen. Hierdoor krijgen andere autobezitters vaak weer gestolen onderdelen in hun auto gemonteerd, zonder dat ze dat zelf weten.”
Wat kan er nog meer gedaan worden?
Smitskamp: “De klant in ieder geval een goedgekeurd KIWA-alarmsysteem laten gebruiken, naast hen informeren over de geijkte voorzorgsmaatregelen zoals daar parkeren waar er sociale controle is. Als we eenmaal weten welk merk en type welke risico's lopen kunnen we gerichter sturen op preventie en meer druk zetten richting de importeurs.”
Kuik: “Op dit moment zijn er nog geen maatregelen ten aanzien van voorwaarden en dergelijke. De verschuiving van diefstal totaal naar diefstal partieel wordt nadrukkelijke gevolgd door ons.”
Wat zijn de gevolgen van deze ontwikkelingen?
Smitskamp: "Soms worden auto’s compleet gestript om bepaalde dure onderdelen, bijvoorbeeld airbags of navigatiesystemen, te stelen. Hierdoor krijgen andere autobezitters vaak weer gestolen onderdelen in hun auto gemonteerd, zonder dat ze dat zelf weten. Bijkomend probleem is dat deze opengebroken auto’s vaak in één klap total loss zijn, wat de schade voor verzekeraars enorm opdrijft. De schade loopt in de miljoenen.”
Kuik pleit wel voor extra maatregelen vanuit de fabrikant, waardoor diefstal van onderdelen moeilijker wordt. "Zo zijn bijvoorbeeld koplampen van sommige duurdere merken soms in twintig seconden te demonteren. Met een eenvoudige aanpassing kunnen fabrikanten dit moeilijker maken."
En wat kunnen autobedrijven hieraan doen?
Smitskamp: “Soms zie je het al meteen, omdat bijvoorbeeld alle stickers verdwenen zijn van een onderdeel dat je aangeboden wordt. Garagehouders kunnen hier scherp op letten als ze onderdelen krijgen aangeboden."
Hij vervolgt: "Maar sommige onderdelen hebben geen merktekens of nummers. En dan wordt het lastig. Wat je wél kunt doen, is noteren welk onderdeel je van wie hebt gekocht. Mocht er ooit twijfel ontstaan, dan kun je herleiden waar het onderdeel vandaan komt. Een bonafide aanbieder zal hier nooit moeite mee hebben. Maar er zijn ook honderden autoschadebedrijven niet bij de BOVAG aangesloten.”
Er zijn diverse websites waar je onderdelen kunt bestellen. Vaak leveren sloperijen dan die onderdelen aan. Is daar een zelfde risico aanwezig?
Smitskamp: “Ja, maar dan praat je vanuit de particulier die zelf sleutelt. Je weet niet of zo’n onderdeel gestolen is of netjes uit een sloopauto is gehaald.”
Op dit moment zijn er nog geen maatregelen ten aanzien van voorwaarden en dergelijke. De verschuiving van diefstal totaal naar diefstal partieel wordt nadrukkelijke gevolgd door ons”
Hoe zit het met auto’s die uit het buitenland worden geïmporteerd?
Smitskamp: “Dat is een volgend probleem. Die worden vaak tegen lage prijs, en dus met een lage BPM, geïmporteerd. Dan moet er al een belletje gaan rinkelen. Daar kunnen namelijk gestolen onderdelen of zelfs nep-onderdelen – want ook dat komt voor – in zitten. Ook daar geldt: wees kritisch, leg vast waar iets vandaan komt. Of nog eenvoudiger: bij twijfel niet inkopen.”