Risico-intensieve mobiliteit is de niche waarin Zego de afgelopen jaren een zekere positie heeft verworven. Eerst onder de vleugels van moedermaatschappij Zego, die in Engeland naam maakte door telematica in te zetten om chauffeurs in de B2C-markt te helpen beter te rijden. In Nederland werd die lijn vanaf 2021 voortgezet in de B2B-markt, waar Zego de ervaren Kernkamp voor aantrok. Die werkte hiervoor bij ING, NN Group en ABN Amro Verzekeringen.
Waarom kies je nu voor deze management buy-out?
“Ik heb dit Nederlandse bedrijf nu vier jaar lang geleid en zag de kans om het op deze manier een verdere boost te geven. We hebben zwaar geïnvesteerd in AI en data, en doordat we de dienstverlening optimaal geautomatiseerd hebben kunnen we wagenparkbeheerders een heel goede propositie bieden. Immers: risico-intensief wagenparkbeheer is vaak kostbaar en erg arbeidsintensief. Wij hebben met Zego Nederland een schaalbaar model gebouwd waardoor we moeiteloos grote wagenparken kunnen opnemen. Dat was wel een uitdaging de afgelopen jaren, maar dat is nu gelukt. We verzekeren via de Franse verzekeraar Wakam, het internationale Chubb, Arag en de ANWB. Dat maakt ook dat we klaar zijn voor verdere stappen.”
Gaat de organisatie dan ook groeien?
“We werken nu met negen mensen en juist door die verregaande automatisering en schaalbaarheid kunnen we uitbreiding met de eigen ploeg gewoon managen. We zijn wel op zoek naar wat extra mensen, maar dat heeft niet met de verwerkbaarheid van nieuwe polissen te maken. Eerder met de groeiplannen die we hebben.”
Zego Nederland zit in Amsterdam, en bedient Nederland. Terwijl je eerst voor de Europese markt verantwoordelijk was. Is het denkbaar dat jullie de grens overgaan?
“Nee, vooralsnog niet, Nederland heeft nog veel potentie voor ons. We kijken wel met een schuin oog naar België; zoals je weet heb ik daar enkele jaren in de branche gewerkt en ik denk dat daar een eerste stap over de grens zou kunnen komen. Maar voorlopig nog niet.”
Wat maakt Zego Nederland zo bijzonder? Er zijn toch talloze aanbieders van wagenparkverzekeringen?
“Dat klopt, maar onze insteek is anders. Als insurtech denken we vanuit de mogelijkheden van techniek en AI en koppelen die aan de behoefte van onze doelgroep. We kunnen door de verregaande automatisering razendsnel schakelen. En we kijken verder. Een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening is preventie. Wij vinden dat mensen in Nederland veiliger moeten gaan rijden. De meeste kilometers worden zakelijk gereden en dus richten we ons op dat segment van de markt. En dat ondersteunen we daarom ook met preventieve technologie. Iedereen in de branche weet dat de verzekerbaarheid van intensief gebruikte wagenparken een issue is. Voor ons is dat eerder een gegeven, een uitgangspunt om daar daadwerkelijk iets aan te doen.”
Hoe manifesteert zich dat?
“Wij focussen op een beheersbare premie voor wagenparkeigenaren doordat we hun berijders ondersteunen in veilig rijden. Ook hebben we nauwe banden met schadeafhandeling, ook weer via een snel geautomatiseerd systeem, zodat de stilstandtijd zo kort mogelijk is. We werken daarvoor samen met de autoschadevergelijker Fixico en een netwerk van schadebehandelaars. En: we maken het de wagenparkbeheerders gemakkelijk doordat we hen de administratieve rompslomp uit handen nemen. Ik heb er al het vertrouwen in dat we een steeds grotere rol kunnen spelen voor risico-intensieve mobiliteit.”