Dit concludeert de AFM na het ondervragen van 36 advieskantoren en het bestuderen van zestig van hun hypotheekdossiers.
Informatie inwinnen
Verwijzend naar vorige onderzoeken naar de kwaliteit van het hypotheekadvies, ziet de AFM dat sommige oude verbeterpunten aandacht blijven vragen en dat er nieuwe aandachtspunten bij zijn gekomen.
Wat er volgens de toezichthouder goed gaat is dat vrijwel iedere hypotheekadviseur inmiddels alle verplichte elementen van de adviesnorm uitvraagt. Adviessoftware spelen hier een belangrijke rol binnen, ziet de AFM.
Onvoldoende doorvragen
Maar er kunnen dus ook dingen beter. Eén van de voornaamste aandachtpunten is het doorvragen op onderwerpen zoals iemands uitgavepatroon en risicobereidheid.
Uit de gesprekken met de kantoren en het bestuderen van de dossiers blijkt dat sommige adviseurs dit wél goed genoeg doen, maar de toezichthouder verwacht dat eigenlijk alle adviseurs wel dat niveau moeten halen. Dat is nog niet het geval, is de AFM kritisch.
Vaker periodiek onderzoek
De AFM geeft aan dat het vandaag gepubliceerde rapport het startpunt vormt voor verdere activiteiten rondom de kwaliteit van hypotheekadvies. De toezichthouder gaat in gesprek met andere stakeholders zoals brancheorganisaties, softwareaanbieders en opleiders. Om de oorzaken te achterhalen, daar waar het huidige advies tekortschiet. En om te kijken hoe dit valt te verbeteren.
Ook worden verschillende leidraden in 2025 weer geactualiseerd aan de hand van onder meer dit onderzoek. Verder kondigt de AFM aan de kwaliteit van het hypotheekadvies vaker te gaan onderzoeken.