Zomaar een slogan is geen verzekering voor succes

Zomaar een slogan is geen verzekering voor succes

Verzekeraars gebruiken allerlei ludieke slogans om hun klanten te bereiken. Uitblinkers Verzekeraars, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders, leert ons verrassende uitkomsten. De slogan 'U tevreden, wij tevreden' van ZLM Verzekeringen scoorde hierin het hoogste. Op de tweede plaats staat het bekende 'Even Apeldoorn bellen' van Centraal Beheer.

Opvallend is dat de slogans van de drie grootste financiële dienstverleners ver onder het gemiddelde scoren. Rabobank heeft zelfs de slechtst scorende slogan en ook ING en ABN Amro staan in de top vijf slechtst scorende slogans. Geen van deze slogans maakt duidelijk waar de organisaties voor staan of welke waardestrategie ze volgen. Daarnaast lijken de Engelstalige slogans, zoals ‘Do your thing’ van ING en ‘Growing a better world together’ van Rabobank, weinig waardering te krijgen van de Nederlandse consument.

Duidelijk positioneren

Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). Deze laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument. Een pakkende slogan die de positionering samenvat, maakt daarbij duidelijk waar een bedrijf voor staat.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.