De eerste honderd dagen van een nieuwe man of vrouw zijn traditioneel een dankbare aanleiding om met hem of haar terug te blikken, en tegelijkertijd vooruit te kijken. Welke koers gaat het bedrijf varen? Wat kunnen we verwachten? Vermaat, die onder meer managementervaring bij McKinsey & Company en ManpowerGroup meebrengt, is ook een gecertificeerd Master Black Belt in Lean Six Sigma. Digitale professionalisering zit dan ook in zijn DNA. Maar dat niet alleen; als mensen-mens is hij geregeld schouder aan schouder te vinden tussen zijn mensen.
Pensioentransitie
Wat gaat de markt merken van de professionalisering bij Welten? De pensioentransitie is een van de speerpunten op het lijstje van Vermaat.
De pensioentransitie is een van de speerpunten op mijn lijstje”
“Daar moet in korte tijd heel veel werk gebeuren op een hoog professioneel niveau. Wij hebben de mensen en opleidingen die dat kunnen. Daar gaan we stevig op inzetten. En datzelfde geldt voor – en dat zal je misschien verbazen – de toeslagenaffaire, en voor de aardbevingsschade in Groningen.”
AI
Hij vervolgt: “Voor dit soort complexe onderwerpen – denk ook aan de woekerpolis – is heel veel financiële kennis nodig. Wij zijn sterk op de combinatie van techniek en wetgeving. Daarbij zetten we zwaar in op AI.” Vermaat vermoedt overigens dat de pensioentransitie langer gaat duren dan nu gepland 'omdat het een onderschat ingewikkelde materie is'.
Acquisities
Met deze ambities beoogt Vermaat een verdubbeling van zijn organisatie. “Een normale groei is zo’n 15 procent, dus die verdubbeling gaat op de middellange termijn ook komen van verdere acquisities, ook in aanpalende disciplines. We hebben onze blik bewust verder gericht dan tot nu toe.”
Die verdubbeling gaat op de middellange termijn ook komen van verdere acquisities”
Intern
Verder gaat Vermaat de interne organisatie verder professionaliseren. “We hebben voor alle twaalf afdelingen tools ontwikkeld waarmee de intake gedaan wordt. Voorheen gebeurde dat nog ietsje meer op intuïtief-professionele basis, maar nu gaat het voor alle afdelingen op dezelfde manier. Meetbaar, aanstuurbaar, uitwisselbaar. Dat betekent dat je ook beter kunt sturen op kpi’s, op processen, op ontwikkeltrajecten van mensen en op efficiency van de organisatie.”
Tarifering
Hij voegt toe: “Het ging goed, begrijp me niet verkeerd, maar het kan altijd beter. Je klant verwacht dat van je, en dan moet je het zelf ook toepassen. Daarnaast gaan we de manier waarop we omgaan met tarifering aan de huidige markt aanpassen; iets waar in het verleden minder focus op heeft gelegen. Gezien de hoge kosten die gepaard gaan met het aantrekken van gekwalificeerd personeel en de stijgende salarissen, is het noodzakelijk en logisch om onze tarieven dienovereenkomstig aan te passen.” De medewerkerstevredenheid is overigens het eerste punt dat hij in het interview noemt: “Tevreden medewerkers blijven langer bij ons en kunnen zo een grotere meerwaarde bij de klant realiseren.”
Generatie-Z
Vermaat gebruikt voor de interne professionaliseringsslag de techniek die Toyota ook succesvol heeft toegepast, Kata. “Daarmee kun je teams op één lijn krijgen door ze op een specifieke manier uit te dagen en vervolgens te begeleiden.” De Welten Groep is een mensen-organisatie bij uitstek, iets wat Vermaat zeer aanspreekt. Hij kijkt daarbij ook bewust naar de toekomst. Een van de zaken waarover Vermaat zich dan ook graag buigt, is de Generatie-Z.
Daarmee kun je teams op één lijn krijgen”
“Dat is een zeer specifieke doelgroep met veel eisen. Veel vrijheden. Hoe bereik je die, hoe haal je die binnen. En: hoe hou je die binnen. Want je praat wel over de toekomst met – ook – deze generatie.”
Dragers voor succes
Vermaat voorziet geen problemen in het aantrekken en detacheren van professionals, maar erkent wel uitdagingen. “Juist door een intensieve begeleiding, de juiste opleiding en een uitdagende opdracht kunnen mensen zich ontplooien, en kun je de juiste mensen aantrekken en detacheren bij je klanten. Contact, betrokkenheid en ontwikkelkansen zijn de dragers van je succes. Voor elke organisatie.”