Bianca Tetteroo (Achmea): 'Wij denken dat we kunnen groeien in Europa'

Bianca Tetteroo (Achmea): 'Wij denken dat we kunnen groeien in Europa'

Bianca Tetteroo, bestuursvoorzitter van Achmea, presenteerde gisteren mooie cijfers voor de eerste helft van 2024. Bij Schade & Inkomen is er een dip, maar dat Centraal Beheer het goed doet, is duidelijk. "We hebben veel geïnvesteerd om Centraal Beheer te positioneren als de logische partij voor een spaarrekening, beleggingsproduct, hypotheek of ORV."

Traditiegetrouw: wat sprong er in de halfjaarcijfers het meeste voor u uit?
“De hoge klanttevredenheid die hand in hand gaat met groei en digitalisering. En onze goede cost income ratio’s; we worden steeds efficiënter. We zien goede klanttevredenheidscores en financiële resultaten, dat is heel mooi.”

De dip in de divisie Schade & Inkomen komt onder andere door extra voorzieningen voor langdurig ziekteverzuim. Jullie hebben, anders dan vergrijzing, geen aanwijsbare reden voor die ontwikkeling. Is dat zorgelijk?
“We kunnen niet zeggen of het een jarenlange trend wordt. Het is vaker zo in deze markt dat er af en toe onverwachtse zaken zijn, waardoor er extra voorzieningen genomen moeten worden. In die zin vinden we het goed om dit te blijven monitoren en dat zullen we ook doen. Maar een exacte reden, anders dan de vergrijzing, is niet te noemen.

Absoluut gezien is het op onze winstgevendheid een aanzienlijk bedrag. Relateer je het aan de voorzieningen die daar tegenover staan, dan is het minder groot.

Daar waar we met werkgevers kunnen optrekken om het verzuim terug te dringen doen we dat natuurlijk ook. Met Centraal Beheer zetten we bijvoorbeeld in op gezond ondernemen. Dat doen we met 65.000 werkgevers in Nederland, daar zitten veel initiatieven.”

Als je kijkt naar de institutionele markt (Achmea IM) dan is het belangrijk om een Nederlandse speler te zijn. We snappen pensioenfondsen en de nieuwe pensioenwet”

Achmea speelt met het onderdeel Oudedagsvoorzieningen in op de vergrijzing. Dat is positief in de cijfers terug te zien. Wat is de drijfkracht hierachter?
“Twee zaken. Allereerst Achmea Bank met Centraal Beheer als platform. We zijn goed in direct klantcontact en we hebben veel geïnvesteerd om Centraal Beheer te positioneren als de logische partij voor een spaarrekening, beleggingsproduct (bijvoorbeeld om vermogen op te bouwen voor de oude dag), maar ook voor een hypotheek of ORV.

Als je kijkt naar de institutionele markt (Achmea IM) dan is het belangrijk om een Nederlandse speler te zijn. We snappen pensioenfondsen en de nieuwe pensioenwet. We hebben een coöperatief profiel en gaan voor de lange termijn. Daardoor worden we echt als partner van pensioenfondsen gezien en kiezen klanten voor ons.”

Er zijn ook ambities op de hypotheekmarkt. Daar is in de halfjaarcijfers een plus van 6 procent te zien. Is dit in lijn met de ambitie?
“Ja, we halen mooi onze ambitieus gestelde doelstellingen. In de hypotheekmarkt ben je uiteraard wel  afhankelijk van marco-economische ontwikkelingen. We houden een goede balans tussen groei en rendement.

Waar we ook erg blij mee zijn, is ons marktaandeel in ORV’s. Dat zien we stijgen bij Centraal Beheer. Dat is een product waar we al eerder aandacht voor hebben gevraagd. We vinden het heel belangrijk dat mensen hier aandacht voor hebben, ook in de advisering.

Als je een huurhuis of hypotheek hebt, is het belangrijk om zaken goed te regelen voor je naasten. Sinds het met NHG (Nationale Hypotheek Garantie) niet meer verplicht is om een ORV bij te sluiten, zien we dat minder mensen een ORV sluiten. Maatschappelijk gezien is dat een groot probleem.

We doen deze oproep dan ook al een tijd. Er zijn best wat aanbieders op de markt verdwenen, maar wij zijn juist blij dat we hierop blijven inzetten. Het is niet een product waarop we veel marge maken, maar het is maatschappelijk belangrijk en wij vinden het een goed product voor onze klanten.”

Als je ergens nog groei in wilt behalen, kijk je naar waar je goed in bent. Voor ons is dat direct klantcontact als direct writer”

Ook wordt er ingezet op verdere Europese groei. Wat is de reden hiervoor?
“We zien steeds meer internationalisering. Er wordt binnen Europa ingezet op schaalvergroting en consolidatie van verzekeraars. Wij denken dat we kunnen groeien in Europa. Als je naar Achmea kijkt, zijn we een grote speler in Europa met een digitaal direct schadekanaal.

Centraal Beheer en InShared zijn echt uniek, maar ook Anytime in Griekenland. Als je ergens nog groei in wilt behalen, kijk je naar waar je goed in bent. Voor ons is dat direct klantcontact als direct writer.

Daarom gaan we daar de groei opzoeken in andere landen, want we denken dat daar ruimte voor is. We hebben het InShared concept bijvoorbeeld al in Duitsland uitgerold. Dat is een van onze groeimarkten.”

Jullie waren of zijn misschien nog steeds opzoek naar een koper voor de closed book-levenportefeuille. Wat zijn de mogelijkheden die er liggen?
“We hebben een mooi pensioen- en levenportefeuille. We groeien met het open book, maar het service book (ook wel closed book genoemd) wordt steeds kleiner. Eens in de zoveel jaar kijken we heel kritisch naar al onze strategische onderdelen, ook naar ons het pensioen- en levenbedrijf.

Dat betekent dat we zowel naar interne als externe optimalisaties kijken, zoals met een partner, en naar andere mogelijkheden. Gedurende het proces doen we daar geen mededelingen over. Het kan zijn dat wij zelf die optimalisatie zouden kunnen realiseren. Eind dit jaar verwachten we verder te zijn met de besluitvorming.”

Vorig jaar was u blij met het gebruik van het klimaatbudget. Deze is nu ook onderdeel van de cao. Hoe staat het er nu voor met het klimaatbudget?
“75 procent van onze medewerkers (9.000) hebben inmiddels het budget van 2.500 euro deels of helemaal gebruikt. Zij kunnen hier onder meer zonnepanelen en warmtepompen mee kopen. Wat mooi is om te zien, is dat dit ook voor een nieuwe propositie richting onze klanten heeft gezorgd.

De Klimaatwinkel voor onze collega’s hebben we nu ter beschikking gesteld als nieuw product voor werkgevers die klant zijn bij ons. De eerste werkgevers hebben we al als klant van de Klimaatwinkel mogen ontvangen. Het is een mooie spin-off van het klimaatbudget.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.