Dit blijkt uit het Marktrapport Schade 2024 van Baken Adviesgroep. Op basis van onderzoek schatten zij de totale omvang van de Nederlandse schademarkt in op 17,9 miljard euro, waarvan ongeveer zes miljard euro wordt geboekt door buitenlandse verzekeraars.
Nationale verzekeraars hebben het lastig
In 2019 lag het marktaandeel van buitenlandse verzekeraars binnen de Nederlandse schademarkt nog vijf procent lager. Naast de bekende namen, zoals Allianz en MS Amlin, ziet Baken Adviesgroep dat er ook nieuwe risicodragers de Nederlandse markt betreden en actief blijven, aangezien ze snel groeien.
Nationale verzekeraars hebben het op hun beurt erg moeilijk, vat het rapport in cijfers. De combined ratio binnen de totale schadebranche steeg in 2023 van 96 procent naar 98 procent. Kijken we naar specifieke schademarkten, zoals de Motor WA, dan noteert Baken Adviesgroep nog zorgwekkendere cijfers. Lag de combined ratio daar in 2022 al op 105 procent; die steeg in 2023 tot maar liefst 119 procent.
Hogere schadelast én kosten
Stevige inflatiecijfers staan aan de basis van forse uitdagingen waar Nederlandse schadeverzekeraars overduidelijk mee te maken hebben. Die cijfers stuwen zowel de schadelast als de materiaal- en personeelskosten.
“Daarbovenop zorgt de consolidatie van het intermediair, zowel nationaal als internationaal, voor nog meer druk op de gevestigde verzekeraars, erkent Daniël Koudijs van Baken Adviesgroep.
Door de toetreding en uitbreiding van internationale intermediairplatforms, zoals Söderberg, claimen ook Nederlandse intermediairsconcerns steeds meer hun plek binnen het landschap, ziet Koudijs.