Wiertsema (Adfiz) over blog Onink: 'Misvattingen blijven blijkbaar beklijven'

Wiertsema (Adfiz) over blog Onink: 'Misvattingen blijven blijkbaar beklijven'

Adfiz-directeur Enno Wiertsema kon het naar eigen zeggen niet laten om te reageren op de blog van Arno Onink, eigenaar van Trend-Rx, op AMweb. "De fintechs van Lemonade begrijpen het dus wel als ze hun klanten de hulp van een adviseur gunnen."

Onink schrijft in zijn blog dat het intermediair steeds meer grip op de schademarkt verliest. Hij vraagt zich af of de insurtech tot de redding zal komen van de traditionele adviseurs. Insurtech Lemonade kondigde vorige week in de Verenigende Staten aan provisies voor adviseurs fors te verhogen.

Duur, maar het geld meer dan waard

Hij benoemt onder meer dat het intermediaire kanaal 'gewoon te duur is'. Een misvatting volgens Wiertsema en een 'frame dat graag door consumentenmedia wordt overgenomen'. Hij haalt een onderzoek van het ministerie aan: "Ja, advies werd inderdaad duur gevonden, maar, doorgevraagd, wel het geld meer dan waard. Zeker bij consumenten waar de kans groter was dat ze al ervaring met advies hadden."

'Directe klant duikt niet in de voorwaarden'

Ook valt Wiertsema over de opmerking dat particulieren steeds vaker overstappen naar goedkopere direct writers. "Die commercieel veel efficiënter zijn", aldus Onink. Wiertsema geeft toe dat directe verzekeringen vaak bovenaan de vergelijkingslijstjes staan, maar benadrukt dat het weglaten van een aantal dekkingen bijdraagt aan de scherpere prijs. Terwijl juist een van deze dekkingen volgens hem van belang kan zijn voor de klant.

"We zullen het echter niet snel weten, want welke directe klant duikt nu echt in de voorwaarden? Prijs is immers zelfs voor de doe het zelf klant zo’n beetje het enige wat hij wil begrijpen over het verder te saaie en complexe onderwerp verzekeringen. Tot zover dus het waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen", schrijft hij.

Iemand aan je zijde

In de blog haalt Onink bovendien het premievolume in de automarkt aan. Dit steeg het afgelopen jaar en een deel daarvan ging naar adviseurs. "Zonder dat daar enige noemenswaardige inspanning tegenover stond", schrijft hij. Wiertsema noemt dit de derde misvatting. "Bijzonder genoeg zou een adviseur de provisie al bijna waard zijn als hij er bijna niets voor zou doen", aldus de Adfiz-directeur.

Hij vervolgt: "Consumenten bellen met vragen en als verzekeraars weer eens een conversie hebben, wordt dat voor de klant gecontroleerd en geregeld en het blijft verbazend hoeveel fouten de adviseur daar steeds weer uit haalt. En vooral als er schade is, dan heb je als consument iemand aan je zijde die de schade niet uit zijn eigen zak hoeft te betalen, en dus enkel jouw belang dient bij het goed afhandelen van de schade. Letterlijk van onschatbare waarde!"

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.