Directe schadeafhandeling particulieren succes; zakelijke uitbreiding blijft uit

Directe schadeafhandeling particulieren succes; zakelijke uitbreiding blijft uit

Directe schadeafhandeling werd in juli 2021 geïntroduceerd voor particuliere auto's en is inmiddels met campers en motoren uitgebreid. Volgens het Verbond van Verzekeraars zit directe schadeafhandeling in een stroomversnelling. Zeker vanwege het mobiel schade melden. Echter, voor de uitbreiding naar zzp/kleinzakelijk is nog geen datum en het Verbond ziet voorlopig af van uitbreiding naar lichte letselschade. "Er loopt een ander traject om letselschades sneller af te wikkelen."

Kortgezegd: directe schadeafhandeling zorgt ervoor dat de consument schade aan zijn auto die door iemand anders veroorzaakt is, gewoon bij de eigen verzekeraar kan melden. Dat heeft verschillende voordelen. De consument meldt de schade bij zijn eigen verzekeraar en deze kan de schade sneller afhandelen. De klant hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij. En hij of zij kan gebruikmaken van het netwerk van schadeherstellers van de verzekeraar waar hij zit. Dat houdt het lekker dichtbij.

Klanten zijn tevreden en afhandeltijd is verkort

In de zomer 2022 evalueerde het Verbond het eerste jaar. Floske Weehuizen, programmamanager Autoverzekeringen bij het Verbond: “Klanten zijn tevreden en de afhandeltijd is verkort. Eén van de aanbevelingen is om verder uit te breiden conform de eerder voorgestelde fasering, zodat ook andere klantengroepen van directe schadeafhandeling kunnen profiteren.” Die eerste uitbreiding ging in op 1 april 2023 en richtte zich op campers en motoren, onder dezelfde voorwaarden. Per 15 november 2022 startte een pilot bij ZLM en Unigarant met brommers en scooters. Ook hier gold hetzelfde uitgangspunt. Klanten regelden de schade aan de scooter of brommer met hun eigen verzekeraar en verhaalden de uitbetaalde schadevergoeding conform de regels bij de WA-verzekeraar van de geheel of gedeeltelijk aansprakelijke veroorzaker.

Nog geen datum voor ZZP/kleinzakelijk

In de tweede helft van 2023 stond bij het Verbond een verkenning voor zzp/kleinzakelijk en een pilot met lichte letselschade op de planning. Woordvoerder Barbara van der Rest laat weten dat niet volgens planning is doorgegaan. “Voor de uitbreiding naar ZZP/kleinzakelijk is nog geen datum bepaald. Een goede voorbereiding en soepele implementatie vragen om tijd en capaciteit, zowel aan de mens- als aan de ICT-kant. En dat is, in combinatie met forse regelgeving die op de sector afkomt, zoals de Digital Operational Resilience Act, en geïmplementeerd moet worden, een behoorlijke uitdaging.”

Uitbreiding naar lichte letselschade voorlopig niet aan de orde

Over lichte letselschade zegt Van der Rest: “Voor wat betreft eventuele uitbreiding naar letselschade, kan ik melden dat dit voorlopig nog niet aan de orde is. Er loopt een ander traject om letselschades sneller af te wikkelen. Dat gaan we eerst afronden voordat we naar letsel gaan kijken in relatie tot de directe schadeafhandeling.”

Wel in een stroomversnelling

Het mobiel schademelden heeft volgens het Verbond wel gezorgd voor een stroomversnelling. “Mobiel schademelden is het afgelopen jaar uitgebreid, onder andere met een schetsfunctionaliteit. Hiermee kunnen we de schadeafhandeling en dus ook de directe schadeafhandeling weer een stap verder optimaliseren”, aldus Van der Rest. Weehuizen complementeert: “Als klanten hun aanrijding digitaal melden en ook de aansprakelijkheid meteen duidelijk is, scheelt dat veel tijd in het vaststellen van de directe schadeafhandeling. Zo kunnen klanten nog sneller geholpen worden en ontstaat er meer ruimte voor (andersoortig) klantcontact tijdens of na het in gang zetten van directe schadeafhandeling.”

Taak om mobiel schade te melden verder te promoten

Het Verbond laat ook Tjeerd Wierda, directeur bij de Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars, aan het woord over mobiel schademelden: “Voor en door verzekeraars zijn er ook grote stappen gezet: we hebben ervoor gezorgd dat meldingen vaker in één keer volledig binnenkomen en dat de vraagstelling is geoptimaliseerd. De schetsfunctionaliteit moet situaties verder verduidelijken en discussies voorkomen. Een grote verzekeraar heeft daarnaast een koppeling met Mobielschademelden.nl gebouwd waarmee automatisch schadedossiers worden opgestart. Dit levert een spectaculaire versnelling van afhandeling op. Uiteraard ligt er nog een taak voor alle verzekeraars om mobiel schade melden verder te promoten bij hun publiek.”

Geen aanknopingspunten

Univé en TVM gaven aan Assurantie Magazine respectievelijk aan niet te kunnen meewerken en er te weinig over te kunnen zeggen. Ondanks websitepagina’s op hun websites over dit onderwerp. TVM: “Omdat TVM in dit marktsegment maar een hele kleine speler is, vinden we het niet voor de hand liggen hierover publiekelijk een mening te geven.” Softwarebedrijf ANVA dat de directe schadeafhandeling mogelijk maakt reageerde ook: “Sinds de introductie van directe schadeafhandeling drie jaar geleden, heeft er weinig doorontwikkeling van de functionaliteit plaatsgevonden. Wij zien daarom geen aanknopingspunten voor een interview over dit onderwerp.”

Ronald Bruins

Ronald Bruins

is redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.