Du Gardijn: 'Mijn achternaam schept indirect de nodige verwachtingen'

Du Gardijn: 'Mijn achternaam schept indirect de nodige verwachtingen'

Toen Noor du Gardijn twee jaar geleden het verzekeringskantoor van haar oom Wouter du Gardijn binnenstapte, wist ze niet wat ze kon verwachten. De wereld van du Gardijn was haar onbekend. Het bleek uiteindelijk een schot in de roos. Onlangs behaalde Du Gardijn haar volgende diploma: Assurantie A Inkomen. "Ik had niet verwacht dat het me in de twee jaar al zo goed af zou gaan."

Du Gardijn heeft naar eigen zeggen 'beweeglijke jaren' achter de rug. Ze volgde twee hbo-opleidingen, maar na twee keer een half jaar stopte ze daar ook weer mee.

“Ik heb eerst de studie Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek gedaan. Ik stond volledige dagen in het lab met een jas aan en een veiligheidsbril op. Die opleiding leek me een logische vervolgstap nadat ik op de middelbare school het vakkenpakket Natuur en Gezondheid had uitgekozen. Biologie, natuurkunde en scheikunde vond ik altijd al interessant. Maar deze opleiding vond ik echt helemaal niets aan. Ik ben gestopt en met de opleiding Vastgoed en Makelaardij gestart.”

Na twee afgebroken opleidingen: 'en nu'?

Tijdens haar tweede opleiding kreeg Noor te maken met de naweeën van de coronaperiode. Colleges op school wisselde ze af met online lessen. Die ervaarde ze als lastig; uiteindelijk kon ze niet meer de motivatie opbrengen en stopte ze na een half jaar opnieuw.

Eerlijk beoordelen of ik wel of niet goed genoeg zou zijn om te blijven, was niet aan mijn oom of mijn neef Rowin. Vanaf het begin hebben ze duidelijk gezegd: ‘Jij staat onder toezicht van de teamleider. Zij gaat uiteindelijk de beslissing nemen of je hier past en geschikt bent”

Resteerde de vraag: en nu? Du Gardijn: “Wouter (du Gardijn, haar oom, red.) nodigde mij uit om eens langs te komen. Om te kijken wat ik ervan zou vinden om daar te komen werken. Het was nooit in me opgekomen om in de verzekeringswereld te gaan werken, bij ons familiebedrijf. Ik wist ook niet wat ik kon verwachten."

"Op dat moment zat ik er als gevolg van mijn twee gestopte opleidingen wel een beetje doorheen. Ik dacht: wat nu? Ga ik aan een derde opleiding beginnen met het risico dat ik die ook niet leuk ga vinden? Er speelden veel dingen in mijn hoofd. Deze kans móést ik met beide handen aangrijpen. Ik herinner me mijn eerste dag nog goed. Ik werd superpositief door alle collega’s onthaald en geholpen. Mijn gevoel was direct heel goed. Vervolgens is het snel gegaan. Ik haalde mijn eerste Wft-diploma’s en van een administratief takenpakket ging ik in twee jaar tijd naar een eigen zakelijke portefeuille.”

Du Gardijn stapte het kantoor binnen als het nichtje van de mede-eigenaar, maar dat leverde haar absoluut geen privileges op. “Eerlijk beoordelen of ik wel of niet goed genoeg zou zijn om te blijven, was niet aan mijn oom of mijn neef Rowin (directeur en eigenaar, red.). Vanaf het begin hebben ze duidelijk gezegd: ‘Jij staat onder toezicht van de teamleider. Zij gaat uiteindelijk de beslissing nemen of je hier past en geschikt bent’."

"Ik mag dan wel familie zijn, maar ik moet me nog steeds even hard bewijzen als de rest. Misschien nog wel méér. Mijn achternaam schept indirect toch wel de nodige verwachtingen bij klanten. Het is aan mij om te bewijzen dat ik mijn werk goed doe.”

Diploma na diploma

Na haar komst stippelde Du Gardijn in overleg met haar teamleider een plan uit. Daarin stond beschreven welke diploma’s ze moest halen en welke opleidingen ze moest volgen in de daaropvolgende jaren. De uitvoering van dat plan ging wat sneller dan verwacht, zegt Du Gardijn.

“De opleidingen Wft Basis, Schade Particulier en Zakelijk en Inkomen heb ik allemaal binnen een half jaar gehaald terwijl daar een jaar voor stond. Die planning kon dus overboord. Ik heb vervolgens de basisopleiding Regie op Verzuim gevolgd en vervolgens Assurantie A Inkomen.”

Alsof dat nog niet genoeg was, verdiepte Du Gardijn zich ook in de online labels Verzekerverzuim.nl en Verzekervastgoed.nl. “Alle aanvragen die wij daarvoor binnenkrijgen, komen op mijn bordje terecht.”

Klanten ontzorgen

Ruim twee jaar nadat ze het kantoor van du Gardijn binnenstapte, concludeert Noor du Gardijn dat het een schot in de roos was. “Zonder twijfel. Ik beleef veel plezier aan mijn werk, samen met mijn leuke collega’s. De meeste energie krijg ik al ik klanten van een goed advies kan voorzien. Dat je achteraf hoort dat klanten daar tevreden mee zijn en ze tevreden zijn over onze dienstverlening. Met onze eigen Arbodienstverlening en alle verzekeringen bieden wij een totaalpakket. Het is voor ons heel belangrijk dat onze klanten worden ontzorgd op het gebied van verzekeringen en de administratieve lasten die daarbij horen. Wij zien dat ondernemers met zoveel dingen bezig zijn: wij willen hen daar het meeste van uit handen nemen. Als je dan te horen krijgt dat ze hier tevreden over zijn, geeft dat een heel goed gevoel.”

Du Gardijn is nog maar relatief kort actief in de verzekeringsbranche en is dan ook nog lang niet uitgeleerd. Ze is dan ook niet voornemens om te stoppen met het halen van nieuwe diploma’s. “Ik zou graag de rest van de modules van Assurantie A behalen. Hiermee hoop ik du Gardijn naar de top te helpen en te zorgen dat wij echt keihard gaan groeien. Voor mezelf wil ik er iedere keer een schepje bovenop gooien."

"Mijn motto is: 'groei begint pas als je out-of-the-box gaat denken'. Ik probeer telkens nieuwe grenzen voor mezelf op te zoeken en daar net weer overheen te gaan voor dat stapje extra groei. Voor de organisatie hoop ik meer nieuwe klanten te mogen verwelkomen en daar achter de deur te mogen kijken. Dat vind ik een heel leuk aspect aan het werk. Dat wij bij zoveel verschillende bedrijven over de vloer komen en er deuren opengaan die normaal gesproken gesloten blijven. Zoals een freesbedrijf. Ik wist voorheen niet met welke risico’s zij allemaal te maken hebben.”

Persoonlijke en zakelijke groei

Wie Noor ruim twee jaar geleden had verteld dat ze alle zakelijke schadeverzekeringen onder haar hoede zou hebben, met een eigen klantenportefeuille, had ze waarschijnlijk voor gek verklaard. “Ik had dit nóóít kunnen bedenken. Ik had toen nog een heel andere mindset. Ik was absoluut niet serieus ingesteld en voor mij was het leven 'lang leve de lol'. De afgelopen twee jaar waren een mooie reis waarin ik persoonlijk en zakelijk enorm ben gegroeid. Ik weet nu hoe ik moet omgaan met zakelijke relaties. Dat wist ik voorheen echt niet… Ik had niet verwacht dat het me zo goed af zou gaan in de eerste twee jaar.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.