Aansprakelijkheid ongeval: 'Bestuurder beseft gevolgen riskant rijgedrag niet'

Aansprakelijkheid ongeval: 'Bestuurder beseft gevolgen riskant rijgedrag niet'

De meeste bestuurders beseffen niet dat gevaarlijk of riskant rijgedrag gevolgen kan hebben voor het aandeel eigen schuld en aansprakelijkheid als men betrokken raakt bij een verkeersongeval. Dat zegt Rembrandt Groenewegen, senior jurist Verkeer & Letsel bij DAS, naar aanleiding van berichtgeving over telefoongebruik achter het stuur.

Vorige week meldde de NOS dat meerdere grote bedrijven vergaderen in de auto voor medewerkers verbieden. DAS erkent dit en waarschuwt dat onoplettendheid achter het stuur ook gevolgen kan hebben als men betrokken raakt bij een ongeval. De meeste bestuurders zouden namelijk niet bewust zijn van de gevolgen die dit kan hebben voor de aansprakelijkheid.

Bewijslast omdraaien

"Wij zien dat rechters hier steeds meer rekening mee houden. Als dit gevaarlijke rijgedrag met overtuigend bewijsmateriaal is aangetoond, dan zijn rechters steeds vaker geneigd de bewijslast om te draaien", aldus Groenewegen.

Als voorbeeld noemt hij een situatie waarbij een bestuurder geen voorrang verleent. Als de partij die voorrang had, voorafgaand aan het ongeval op zijn telefoon keek, dan moet laatstgenoemde partij bewijzen dat het ongeval ook was gebeurd als hij niet op zijn telefoon keek.

Bestuurder vaak (deels) aansprakelijk

"Erg moeilijk om te bewijzen, waardoor de bestuurder vaak (gedeeltelijk) aansprakelijk is. Dit geldt overigens ook bij het kijken in een spiegel om even je lippen te stiften of als jij als bestuurder je aandacht op vergaderstukken of autopapieren hebt en daardoor niet op het verkeer en de weg gefocust bent", zegt de jurist.

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.