Sinds 2009 publiceert de VBDO elke twee jaar haar Benchmark verantwoord beleggen door verzekeraars. Hierin neemt de vereniging de grootste Nederlandse verzekeraars onder de loep op het gebied van verantwoord, duurzaam en impact beleggen. Daarbij is er speciale aandacht voor thema’s als klimaat en biodiversiteit. In het meest recente onderzoek, uit september 2023, werd Athora Netherlands betiteld als winnaar, gevolgd door ASR en Achmea.
Klimaatadaptatie
Verzekeraars kunnen een duurzaamheidsslag slaan door als bedrijf duurzaam te handelen. Zoals de medewerkers aan te moedigen om met de fiets te gaan of vegetarische lunches aan te bieden. Echter, de grootste impact zit in de beleggingsportfolio. Kits van Heijningen: “Middels beleggingen kunnen zij kijken hoe ze kunnen bijdragen aan klimaatadaptatie. Door de vraag te stellen: kunnen wij beleggen in zaken die biodiversiteit herstellen of zelfs verbeteren? Tegelijkertijd zien we ook dat verzekeraars steeds meer duurzame verzekeringsproducten aanbieden. Waarbij er gekeken wordt als een dak hersteld moet worden, is het dan mogelijk om een deel van het dak te herstellen in plaats van het hele dak te vervangen? En: als een schade hersteld moet worden, is het dan mogelijk om rekening te houden met toenemende klimaatrisico’s?”
Aandacht voor verzekerbaarheid
Het onderwerp duurzaamheid bij verzekeraars begon aanvankelijk met duurzaam beleggen, maar er is nu steeds meer aandacht voor verzekerbaarheid. Kits van Heijningen: “Door klimaatverandering neemt het natuurgeweld toe. Er zijn steeds meer weersextremen zoals zware neerslag, hagel en storm. Verzekeraars hebben er geen baat bij als bepaalde zaken niet meer te verzekeren zijn. Zij hebben een dubbel belang. Als eerste moeten ze in hun beleggingen klimaatrisico’s mitigeren. Ten tweede door bij het herstellen van schade te kijken naar manieren hoe dit toekomstbestendig kan gebeuren. Omdat ze weten dat stormschades veel vaker voorkomen.”

Vertaling naar beleid
Verzekeraars die duurzaamheid omarmen, moet de kennis ervan borgen in de gehele organisatie, benadrukt Kits van Heijningen. “Het hogere management moet er ook voldoende kennis van hebben. Dat laat zich vertalen in beleid. Formuleer daar niet alleen algemene doelen, maar ook tijdgebonden doelen. Met daaraan een roadmap gekoppeld: hoe kom je tot die doelen? Je kunt het nog zo mooi op papier hebben staan, het gaat om de implementatie. Als wij verzekeraars beoordelen kijken wij ook naar de consistentie. Zien wij de strategie terug over de gehele portefeuille? Het laatste punt is accountability. Zijn verzekeraars transparant over wat zij doen en de resultaten die zij boeken? Benutten zij alle instrumenten die ze hebben?”
In de Benchmark verantwoord beleggen door verzekeraars besteedt de VBDO veel aandacht aan het thema biodiversiteit. Verzekeraars zijn in toenemende mate bezig met dit thema en vertalen dat in hun beleggingsbeleid. Kits van Heijningen: “Wij zien het thema steeds vaker terugkomen, maar wat we ook nog vaak te horen krijgen is dat de data hierover nog in ontwikkeling is en verzekeraars nog twijfelen aan de kwaliteit hiervan. Dat weerhoudt hen ervan om hiermee bezig te gaan. Aan de ene kant is dat begrijpelijk omdat je niet alleen maar met aannames moet werken. Anderzijds is het een dusdanig belangrijk thema, dat je er als verzekeraar je ogen niet voor kunt sluiten. Speelt ook dat biodiversiteit in het kader van klimaatverandering heel belangrijk is. Verzekeraars hebben er geen baat bij dat de biodiversiteit verder afneemt. Als de klimaatrisico’s steeds verder toenemen, wordt het voor verzekeraars ook steeds kostbaarder om die risico’s te verzekeren. Ons advies is dus: maak gebruik van de data die er dit moment is. Ja, die is nog volop in ontwikkeling, maar zorg ervoor dat je de methodologie erachter begrijpt. Daarmee begint het. Werk van daaruit verder. Afwachten is geen optie.”
Als de klimaatrisico’s steeds verder toenemen, wordt het voor verzekeraars ook steeds kostbaarder om die risico’s te verzekeren.”
Blijven motiveren
De VBDO wordt in haar benchmark elke twee jaar kritischer. Kits van Heijningen: “Wij moeten onze vragenlijst continu aanscherpen, want wij willen verzekeraars de stip aan de horizon bieden. Om verzekeraars te blijven motiveren. Het resultaat daarvan is dat het aantal impactinvesteringen toeneemt. Daarmee maak je als verzekeraar een maatschappelijke impact. Het is een mooi doel om naartoe te werken. Verzekeraars hebben een dual challenge, zoals wij dat noemen. Zij hebben last van klimaatverandering, maar ze kunnen ook een rol spelen in het bestendig maken tegen klimaatverandering middels bijvoorbeeld hun investeringen en hun producten die ze aanbieden. Ik constateer in elk geval dat het onderwerp leeft.”