Dit laat het klachteninstituut weten in haar recente jaarverslag. Er kwamen in 2023 ruim vijfhonderd klachten meer binnen dan in het jaar ervoor: 5.616 in totaal. Daarvan werden er dus 3.201 in behandeling genomen. 2.537 binnengekomen klachten kregen uiteindelijk het stempel ‘niet-behandelbaar’.
‘Te vroege’ klacht
De belangrijkste reden waarom een klacht als niet-behandelbaar werd bestempeld was omdat benodigde stukken ontbraken.
Ruim achthonderd mensen dienden in 2023 een ‘te vroege klacht' in bij Kifid. Wat betekent dat ze deze klachten indienden zonder ze allereerst aan de financiële dienstverlener in kwestie voor te leggen.
Bescheiden bijdrage aan betere dienstverlening
Uit onderzoek dat Kifid uit heeft laten voeren blijkt dat de klachtenbehandeling, bemiddeling en uitspraken van Kifid voor negen van de tien financieel dienstverleners een aanleiding vormen om de dienstverlening, de voorwaarden, het product of het beleid aan te passen.
‘Op een bescheiden manier draagt Kifid bij aan een betere dienstverlening door de financiële sector’, concludeert het klachteninstituut.
Pensioenfondsen en beleggingsverzekeringen
In het jaarverslag gaat voorzitter van de geschillencommissie Eveline Ruinaard kort in op een aantal zaken die in 2023 speelden en blikt ze vooruit op 2024.
Zo ging ze in op het feit dat Kifid géén klachten tegen pensioenfondsen gaat behandelen. “Wij behandelen al klachten tegen pensioenverzekeraars en premiepensioeninstellingen en waren bereid om de pensioenfondsen daar aan toe te voegen. De minister heeft een andere keuze gemaakt.”
En ook al komen steeds meer grote verzekeraars tot een akkoord met de claimclubs in het kader van de woekerpolisaffaire: het dossier ‘beleggingsverzekeringen’ kan daarmee nog niet het archief in, omschrijft Ruinaard. “Een aantal grote verzekeraars heeft schikkingen getroffen in collectieve acties van belangenorganisaties. Wij vragen dan aan de verzekeraar wat het betekent voor klachten die bij ons liggen: krijgen deze consumenten hetzelfde schikkingsvoorstel? Soms is dat aan de orde en zo niet, dan maken wij ons werk af.”