Alle vier zijn ze bedoeld om passend wonen voor ouderen mogelijk te maken en bereikbaar te houden, door ze 'vroegtijdig' over toekomstige woonwensen na te laten denken. Dit moet niet alleen het woongenot van deze ouderen (in dit kader 55-plussers) op peil houden, maar ook de doorstroming op de woningmarkt meer op gang brengen.
Waarbij met ‘vroegtijdig’ wordt bedoeld ‘de periode voorafgaand aan het moment dat de voordelen van verhuizen groter worden dan de voordelen van blijven wonen in of aanpassen van de huidige woning’, staat in het convenant verduidelijkt.
Afspraak 1. Het thema in leven houden
De ondertekenaars beloven dat ze periodiek met elkaar in gesprek gaan over woningfinanciering voor ouderen en of er nieuwe mogelijkheden voor deze specifieke doelgroep voor handen zijn.
Het lanceren van nieuwe producten en diensten rondom dit thema blijven keuzes en verantwoordelijkheden van de deelnemende partijen zelf. Over twee jaar worden de afspraken geëvalueerd.
Afspraak 2. Woonmogelijkheden en financiële producten meer onder de aandacht brengen
De deelnemende partijen gaan proactief ouderen informeren over bestaande en nieuwe woonmogelijkheden en financiële producten die toekomstbestendig wonen voor hen mogelijk maken.
Het ministerie van BZK gaat gedurende de looptijd van het convenant een publiekscampagne over doorstroming op de woningmarkt lanceren.
Ook zetten de ondertekenaars zich in om ouderen met bestaande en nieuwe (al dan niet online) tools meer inzicht te geven in financiële producten die aansluiten op hun woonwensen. Ook gaan partijen zich inspannen om binnen bestaande opleidingen voor financiële adviseurs ouderenadvisering meer aandacht te geven.
Afspraak 3. Ervoor zorgen dat de financieel adviseur oudere klanten vaker spreekt
De partijen die zich aan het convenant hebben gecommitteerd, gaan ervoor zorgen dat ouderen de financieel adviseur beter weten te vinden. Ook gaan de deelnemende organisaties financieel adviseurs ertoe bewegen dat zij, door middel van actief klantbeheer, meer aandacht krijgen voor oudere klanten. Door bestaande bedieningsconcepten daar wat meer op aan te laten sluiten, of door nieuwe bedieningsconcepten uit te rollen.
Los van de vorm zullen de ondertekenaars financiële adviseurs gaan stimuleren om ouderen op relevante momenten te informeren over meer bestendige woonmogelijkheden. Hetzij door de bestaande woning aan te passen, hetzij door middel van doorstroming naar een nieuwe, meer levensloopbestendige woning.
Afspraak 4. Mogelijkheden voor hypothecaire financiering voor ouderen naar een hoger niveau tillen
Maatwerk voor ouderen komt momenteel amper van de grond. De ondertekenaars gaan onderzoeken waar het knelt en het ministerie van BZK gaat met andere instellingen (zoals de AFM) kijken welke beleidsveranderingen daaromtrent mogelijk en wenselijk zijn. Ook op het vlak van adviessoftware lijken nog veel verbeteringen mogelijk.
Daarnaast komen actuele onderwerpen als het beter delen van data tussen partijen in de keten en het gebruik van brondata binnen het convenant aan bod. Allemaal manieren om bestaande en nieuwe financiële producten efficiënter en succesvoller te enten op specifieke doelgroepen, zoals ouderen, maar ook om daarmee sneller een completer beeld van de financiële situatie van de klant te krijgen. Bijvoorbeeld wat betreft het inkomen na pensionering. Belangrijk voor deze klantgroep.
Partijen kijken daarbij dus niet alleen naar de hypotheekproducten die er al zijn, maar denken ook na over nieuwe financiële producten. Waarbinnen de woonwensen van ouderen centraal staan.