Adfiz-roadshow: 'Provisietransparantie bij uitstek onderwerp voor dialoog'

Adfiz-roadshow: 'Provisietransparantie bij uitstek onderwerp voor dialoog'

Adfiz trekt vanaf 19 april het land door om adviseurs te informeren en met hen te praten over de Wet Actieve Provisietransparantie Schadeverzekeringen die per 1 juli ingaat. Wat kan men verwachten? Vier vragen aan Ewald Bary, algemeen directeur bij Dukers & Baelemans, die de roadshow namens Adfiz leidt.

Waarom is er gekozen voor een roadshow?
“Vanaf het moment dat sprake was over deze wetgeving, ontstond er wat onrust bij het intermediair. Dat is logisch, want eigenlijk houden wij mensen helemaal niet van verandering. Vooral op het moment dat het een verandering is die door externen wordt afgedwongen en al helemaal door de overheid. Actieve provisietransparantie is bij uitstek een onderwerp waarbij het belangrijk is om het dialoog aan te gaan.

Een roadshow is om die reden ideaal, want je kunt gesprekken aangaan en met elkaar praten over oplossingen. Kijkend naar het aantal aanmeldingen – we hebben de 400 gepasseerd, blijkt de behoefte hieraan groot. Het is echt een onderwerp dat leeft bij de adviseur.”

De toegevoegde waarde van de ronde door het land zit in die dialoog”

Wat kunnen adviseurs ter plekke leren wat ze niet achter hun bureau zouden kunnen leren?
“De toegevoegde waarde van de ronde door het land zit in die dialoog. Daar zal het verhaal ook op gericht zijn. De vraag die hierbij centraal zal staan is ‘Wat betekent dit nu voor jouw adviesgesprek?’ We willen het liefst niet de dialoog voeren over wetgeving zelf. Dat heeft geen zin, want die gaat door.

Na een introductie van Adfiz-directeur Enno Wiertsema zal ik iedereen meenemen in wat de wet precies inhoudt en welke ondersteunende tools je van Adfiz kunt verwachten. Een tool is bijvoorbeeld de door Adfiz ontwikkelde ‘praatplaat’ waarmee klanten door de verschillende stappen in het adviesproces geholpen worden.

Een andere tool is een e-learning, waar de onderliggende wetgeving wordt toegelicht en wordt uitgelegd wat dit voor het adviesgesprek betekent. Daarnaast is er een rekentool beschikbaar via de website. Hiermee kunnen adviseurs eenvoudig berekenen wat de premie wordt die klanten gaan betalen en wat de vergoeding is die de adviseur ontvangt.”

Met wat voor intentie beginnen jullie aan de bijeenkomsten?
“De intenties zijn met name om de bewustwording bij adviseurs te krijgen dat het adviseurschap echt een vak is. Daar mag je trots op zijn en daar moet je verstand van hebben. Je hebt een hele grote verantwoordelijkheid richting de klant, want samen neem je cruciale besluiten. Als je de vakkennis en ervaring hebt, je investeert in jouw systemen en permanente vakbekwaamheid, dan mag je jezelf een echt een vakman of vakvrouw noemen. Dat je daar een vergoeding voor krijgt is valide.

Hoe gaaf is het dat je jouw klant kunt vertellen over wat er voor nodig is om goed advies te geven en op welke manier die klant op jou kan rekenen. Dan ben ik ervan overtuigd dat je een omgedraaid verhaal krijgt, namelijk dat de klant de vergoeding voor de adviseur wel vindt meevallen.”

We hebben lessen gehaald uit hoe er is omgegaan met het provisieverbod”

Wat moeten adviseurs vanaf 1 juli vooral niet doen?
“We hebben lessen gehaald uit hoe er is omgegaan met het provisieverbod. Een les was dat adviseurs toen erg geneigd waren om uit te gaan leggen dat er een nieuwe wet was waar ze aan moesten voldoen. De klant zit helemaal niet te wachten op die uitleg, die heeft geen benul van die wet.

Wat wel werkt is een aantal gerichte vragen stellen aan de klant. Bijvoorbeeld als iemand een verzekering afsluit, vraag wat die persoon voor service verwacht. Daarmee heb je de klant al laten vertellen wat voor werk je allemaal gaat doen. Als je het over de vergoeding hebt, kun je daar dan weer mooi naar verwijzen.”  

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.