De Pooter (Athora) kijkt handenwrijvend naar Wtp: 'We zijn goed gepositioneerd'

De Pooter (Athora) kijkt handenwrijvend naar Wtp: 'We zijn goed gepositioneerd'

De jaren van tumult zijn voorbij. Athora-ceo Jan de Pooter leidt het bedrijf door een transformatie en hij kan opnieuw uitstekende resultaten laten zien. De solvabiliteit is op orde en de keuze voor een aanvallender beleggingsmix pakt goed uit. De Pooter kijkt handenwrijvend uit als bedrijven straks overstappen naar Wtp-regelingen, maar waarschuwt voor de werkdruk als alle partijen blijven uitstellen. "Je moet hier vroegtijdig mee beginnen." Zes vragen aan De Pooter.

Net als vorig jaar noemen jullie beter renderende beleggingen als belangrijke drijver achter de resultaten. Wat zijn dat voor beleggingen?
“Het herpositioneren van onze beleggingsportefeuille is een pijler onder onze transformatie. Daarmee kunnen we betere rendementen voor onze klanten behalen, maar kunnen we ook een sterker financieel fundament onder onze organisatie leggen. We willen een stevige focus houden op de private markets; private credit, private equity. Daar moet je ook de financiële ruimte voor hebben, want dit soort beleggingen hebben meer kapitaalbeslag.

Dus je hebt een sterke kapitaalspositie nodig om die strategie uit te kunnen zetten. Dat doen we in samenwerking met onze strategische partner Apollo, die een leider is op dat gebied in deze wereld. Daar plukken we nu de vruchten van.”

Athora heeft de laatste jaren al een grote transformatie ondergaan. Onlangs werd de bestaande hypotheekportefeuille verkocht aan Dynamic Credit. Is de transformatie nu afgerond, of staat er nog iets op de rol?
“Onze transformatie hebben we intern Ambitie 2025 genoemd. Daar zijn we begin 2022 mee begonnen, dus eigenlijk zijn we halverwege. Die transformatie bestaat uit drie belangrijke pijlers. De eerste is het herpositioneren van onze beleggingsportefeuille en de kapitaalefficiëntie.

De tweede gaat over ons bedrijfsmodel, dat willen we zo economisch en zo efficiënt mogelijk inrichten. Wij zijn een gefocuste speler, doen alleen maar pensioen, wat ons ook onderscheidt van andere partijen. En de derde pijl is groei. We willen ook groeien, zowel organisch als niet-organisch. En dat hebben we hebben ook laten zien: we hebben de ppi van WTW overgenomen, de tweedepijler-pensioenportefeuille van Onderlinge ’s-Gravenhage hebben we overgenomen.

Recent hebben we de nieuwe brand image van Zwitserleven gelanceerd. Dus ja, we zijn halverwege en we gaan gewoon door op deze ingeslagen weg. We zijn goed gepositioneerd om onze positie te behouden en versterken in de Nederlandse markt."

Wat is er nog voor nodig om de leidende pensioenverzekeraar van Nederland te worden?
“Onder de Wtp gaat er heel veel gebeuren. We zullen allereerst natuurlijk onze klanten goed moeten helpen in die transitie. En ze daarin begeleiden. Maar we zien voornamelijk heel veel kansen daaruit voortkomen. Bijvoorbeeld bedrijfspensioenfondsen die over willen gaan naar een flexibele regeling. Die zullen concluderen dat je dat beter bij een verzekeraar kunt onderbrengen. En daarmee zien we een markt ontstaan en dat is een kans voor ons. Maar we zien ook absoluut dat er meer vraag zal komen naar direct ingaande pensioenen en lijfrentes.”

IG&H publiceerde onlangs hier de resultaten uit de Performance Monitor, de score die adviseurs geven aan aanbieders. Daar staan in pensioenen ASR en NN nog boven Athora. Is dat een speerpunt?
“Wij zullen altijd ons uiterste best doen om een optimale dienstverlening aan adviseurs te bieden. En we zien ook dat er een heel goede positieve respons van adviseurs komt in de verbeteringen die we doorvoeren. In ons productaanbod, in de portalen en in de dienstverlening. Maar ook in de informatie die we verstrekken in de voorbereiding en de begeleiding van de hele transitie onder de Wtp.”

En omdat het complex is denken bedrijven ‘ik stel het nog maar even uit.’ Dan krijg je straks een soort tsunami van dingen die ineens allemaal geregeld moeten worden”

Bedrijven hebben nog wel even om de Wtp-overstap te maken. Zien jullie daar al meer tractie op komen?
“Weet je wat het probleem is: het lijkt complex. En omdat het complex is denken bedrijven ‘ik stel het nog maar even uit.’ Dan krijg je straks een soort tsunami van dingen die ineens allemaal geregeld moeten worden. Dus het is absoluut van belang dat partijen hier vroegtijdig mee gaan beginnen. En hier goed over nadenken.”

Hoe creëer je die urgentie dan bij die bedrijven die dat moeten doen?
“Dat zit toch vooral in communicatie en uitleggen. Gewoon laten zien wat voor werk hierachter zit. En dat is toch het belangrijkste denk ik. Het intermediair heeft daar een ongelooflijk belangrijke taak in. Dat is een hele belangrijke partner voor ons in deze markt. En ook een enorme, grote, mooie kans de komende jaren om daar een rol te pakken.

Maar dat geldt voor de hele sector: de verzekeraars, intermediairs, IT-dienstverleners. Het wordt heel belangrijk om die werkdruk een beetje te spreiden.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.