Op een bedrijventerrein bij het Limburgse dorp Sevenum staat de loods van Auto Allround, de groothandel voor in- en verkoop van schadevoertuigen van Tom van Kemenade. Zo’n zeventig voertuigen staan er geparkeerd. Het kunnen oldtimers zijn of splinternieuwe auto’s. Maar ook campers, caravans en bedrijfswagens behoren tot zijn assortiment. Ieder voertuig heeft ergens schade. Variërend van wat deukjes en krasjes op de achterbumper tot een frontaal ingedeukte voorzijde met gebarsten ruiten. Een Toyota heeft een halve meter onder water gelegen. Hagelschade komt ook voor.
Van Kemenade is lid van de brancheorganisatie Opkopers Schade Voertuigen Nederland (OSVN). Van een van de bestuursleden van de OSVN, Eric Huybers, heeft hij zo’n vijf jaar geleden Auto Allround overgenomen. Auto Allround is mede hierdoor, een bedrijf voor in- en verkoop van schadevoertuigen dat bij uitstek voldoet aan de strenge regelgeving.
Behoefte aan kennis over schadevoertuigen
Tom van Kemenade en Eric Huybers vinden het belangrijk om informatie te delen over schade-auto’s. Ze merken dat alle partijen in de keten van verkoop en opkoop meer behoefte hebben aan kennis. Van Kemenade: “Verzekeraars moeten aan hun klant kunnen vertellen wat opkoop inhoudt. Klanten willen dit weten, net als nieuwe eigenaren. Financieel adviseurs willen hun klanten ook hierover informeren.”
Opkopers beter georganiseerd
De branche van in- en verkopen van schade-voertuigen professionaliseerde sterk sinds de oprichting van de OSVN. Momenteel hebben zich 22 leden bij deze brancheorganisatie aangesloten. Dat mag als weinig klinken, maar in totaal zijn er in Nederland ongeveer vijftig bedrijven die eerstelijns in- en verkoper zijn van schadevoertuigen. De leden van de OSVN kopen meer dan de helft van de voertuigen rechtstreeks van verzekeraars.
Doorverkoop inmiddels streng gereguleerd
Huybers was jarenlang bestuurslid van de Stiba, de brancheorganisatie voor bedrijven die voertuigen demonteren voor onderdelen. De OSVN maakt hier zelfstandig deel van uit. Huybers is ook nog lid van het college van deskundigen van de VBV. Deze stichting coördineert onder meer de bestrijding van voertuigcriminaliteit. Als bestuurslid droeg Huybers zelf bij aan de strenge regulatie van de doorverkoop van schade-auto’s.
Bij Auto Allround kunnen de vooral zakelijke klanten voor ongeveer alle automerken terecht. “Dat is het voordeel van opkopen van verzekeraars”, vervolgt Van Kemenade. Zijn klanten komen uit heel Europa. Ze zijn actief in de occasionmarkt, zijn autodealers of hebben een garagebedrijf. Bezichtiging geschiedt online via zijn website.

Tom van Kemenade is met zijn bedrijf Auto Allround een eerstelijns opkoper. Hij koopt rechtstreeks van de verzekeringsmaatschappijen, is de overeenkomst. Na de aankoop reinigt Auto Allround het voertuig en plaatst foto’s op de website voorzien van overige informatie. Bij van Kemenade is het schadeverleden van de auto’s hierdoor transparant. Als opkoper en verkoper, repareert hij de voertuigen zelf niet. De schade beoordeelt hij voor zover die zichtbaar is. Niet zichtbare schade is voor risico van zijn klant. Die is daarvan ook volledig op de hoogte, zeker als professionele koper.
Opsporing van fraude
Sinds de opkopers zich hebben verenigd in de OSVN is er veel verbeterd, zien Huybers en Van Kemenade in de dagelijkse praktijk. De branche-organisaties hebben gezamenlijk controles en regels ingevoerd. Een opkoper van een schadevoertuig heeft een certificaat nodig van de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VBV). Om dit certificaat te verkrijgen en te behouden, dient hij aan een aantal strikte eisen te voldoen, op straffe van uitsluiting van lidmaatschap van de OSVN, de Stiba of de VBV.
De VBV spoort moedwillige schades op. Zo ook andere vormen van fraude, ter bescherming van de eerstelijns opkopers die zijn verenigd in de OSVN. De VBV beschermt opkopers eveneens in situaties waarin het handelen van een verzekeraar of schade-expert onredelijk uitpakt. Onredelijk is het bijvoorbeeld, wanneer een schade-expertisebureau nalaat een motor te starten van een auto die in de verkoop gaat. Een opkoper wordt dan met een auto opgezadeld waarvan een defecte motor makkelijk vooraf aan de koop bekend had kunnen zijn.
Schade is te traceren
Verzekeraars, lease-bedrijven en expertisebureaus bieden jaarlijks in Nederland 60.000 schadevoertuigen te koop aan via het pool-systeem van de Total Loss Bureau’s zoals de CED en DEKRA, waar ook verzekeringsmaatschappijen aan deelnemen. Dit maakt het ook mogelijk de schadegeschiedenis van een auto te volgen. Auto’s die niemand koopt gaan naar een autodemontagebedrijf en die verkoopt de onderdelen. Zoals aan dealers en bedrijven die een schade-auto van Tom van Kemenade kopen en die weer repareren.
Kostenbesparing voor verzekeraar
Voor de verzekeraar betekent een bedrijf als Auto Allround een kostenbesparing. Wanneer een auto schade heeft, is het vooral bij een lage dagwaarde voor de verzekeraar voordeliger om er nog een bedrag van een opkoper voor te ontvangen. Een bedrag dat hoger ligt dan wat een reparatie had gekost. In deze situatie is de verzekerde eveneens beter af met een uitkering van de restwaarde. Een win-win voor zowel de schadeverzekeraar als zijn klanten. Zij kunnen snel weer in een andere auto rijden in plaats van maandenlang wachten tot hij is gerepareerd.
Een van de voertuigen in de loods van Auto Allround is een nieuw ogende SUV, een Suzuki Swace, waarvan de neus als een harmonica ineen is gedeukt. Van Kemenade biedt hem te koop aan voor zo’n 9.000 euro. Na verkoop, aan een Suzuki-dealer bijvoorbeeld, kan deze dealer de auto mogelijk weer volledig repareren.