Voor bestaande klanten werd in het vierde kwartaal van 2023 een verhoging van 8 procent doorgevoerd, terwijl de klanten in de volmachtportefeuille 9,9 procent meer premie zijn gaan betalen. ASR benadrukt dat het verschil alleen gemaakt wordt voor de bestaande klanten. Het instroomtarief is voor identieke producten gelijk in alle distributiekanalen. Hoewel de keuze aan de adviseur is, probeert de verzekeraar zo te voorkomen dat bestaande klanten naar nieuw worden overgesloten.
ASR heeft volgens de woordvoerder een gedegen analyse gemaakt voor het besloot om te gaan differentiëren. De conclusie dat het verschil in resultaat structureel is, baseert ASR volgens haar dus niet op incidentele uitschieters, maar op een langere periode. "ASR zet zich ook in om te achterhalen hoe het kan dat rendement niet voldoet aan de verwachting en bekijkt daarbij welke maatregelen voorhanden zijn om dit te verbeteren. In voorkomende situaties gaat ASR daarover met enkele gevolmachtigd agenten in gesprek”, zegt de voorlichter.
'Juichen gesprek toe'
De NVGA laat in een reactie weten dat het ook 'een mindere resultaatsontwikkeling' ziet bij zakelijke motorvoertuigen. De belangenvereniging is in contact met ASR en juicht het toe dat de verzekeraar met de minder presterende volmachtnemers gaat praten. De NVGA is echter wel ontstemd dat ASR de verhoging breed heeft doorgevoerd. Wat hen betreft had ASR zich moeten beperken tot de slechter presterende kantoren.
Geen differentiatie bij NN
ASR is samen met Nationale-Nederlanden de belangrijkste volmachtgever in Nederland. NN laat in een reactie weten dat het geen onderscheid maakt tussen volmacht en provinciaal, in 2024 zijn de stijgingspercentages voor beide kanalen gelijk. Het bedrijf doet geen uitspraak over een eventueel verschil in rendement.