Bianca Tetteroo (Achmea): 'Platform Centraal Beheer motor achter onze strategie'

Bianca Tetteroo (Achmea): 'Platform Centraal Beheer motor achter onze strategie'

Achmea-bestuursvoorzitter Bianca Tetteroo had een prima dag donderdag. De topvrouw presenteerde sterke resultaten over vrijwel de hele breedte van de verzekeraar. Daar zaten voor het eerst ook reputatiecijfers bij. Tetteroo is er trots op. "Innovatie en klantbelang gaan voor mij hand in hand met het goede doen voor de maatschappij. Dan is het wel heel mooi dat dat ook terugkomt in de goede reputatiescores van onze merken." Acht vragen over premieomzet, overhead en de reputatiescore van 2023.

Achmea presenteert mooie cijfers in alle segmenten. Wat springt er wat jou betreft boven uit?
“Wat ik natuurlijk heel mooi vind is dat ons operationeel resultaat gestegen is met 21 procent. En ook het netto resultaat nu op 814 miljoen euro zit. Voor de hele organisatie zie ik een sterke executie van de strategie die ik in 2021 heb ingezet.

Dan vind ik de groei met Centraal Beheer goed om te noemen; het platform. Los van het schadebedrijf heeft Centraal Beheer nu bijna 500.000 klanten in andere diensten: hypotheken, sparen, beleggen. Dat is wel een belangrijke motor achter onze strategie. Groeien, cross-sell. Dan kun je ook geïntegreerde proposities gaan aanbieden.

En wat ik mooi vind is dat we groeien op vrijwel alle onderdelen. En dat dat niet alleen door inflatie, maar ook echt door nieuwe klanten komt.”

De bruto geschreven premie in Schade & Inkomen is 4 procent gestegen, als gevolg van ‘autonome groei en indexatie van premie en verzekerde waarden.' Dus meer klanten die meer betalen. Is 4 procent bruto premiegroei dan niet eigenlijk heel weinig?
“Nou ja, je kunt ook zeggen dat we de inflatie voor onze klanten beperkt hebben weten te houden. En wij zien bij Schade & Inkomen dat we ook echt een hoger aantal verzekerden hebben. We zijn én gegroeid in premie én in aantallen. Dat klopt.”

Dus dan is de premiestijging maar heel beperkt geweest?
“Misschien minder dan we verwacht hadden. Het ene product zal wat meer in premie gestegen zijn dan die 4 procent, het andere product wat minder.”

De internationale resultaten zijn uitstekend. Beter dan de binnenlandse. Zijn dat volatielere markten of gaat het daar simpelweg beter?
“We zien met name bij zorg in Slowakije dat we daar hard gegroeid zijn. En in Turkije gaat het heel goed. We groeien daar hard in het aantal klanten omdat we een fantastisch partnership hebben met Garantibank. Al is het ook land met hoge inflatie, en daardoor stijgen de premies relatief harder.

Maar goed, dit zijn natuurlijk landen waar de groei ook hoger zou moeten zijn, en daar sturen we op. Het is echt een groeimotor voor ons.”

De bedrijfskosten zijn best stevig opgelopen met 9 procent in totaal, en 7 procent voor alleen verzekeringsgerelateerde activiteiten. Is dat ook iets eenmaligs als gevolg van inflatie en cao-verplichtingen, of verwacht je volgend jaar ook nog zo’n getal?
“Nee, dat is voor een heel groot deel eenmalig. Bijvoorbeeld omdat we in 2023 in de cao het klimaatbudget hebben toegekend aan onze medewerkers. Iedereen heeft een bedrag ter beschikking van 2.500 euro en drie jaar de tijd om het te besteden. Inmiddels heeft bijna drie kwart van onze werknemers dat al gedaan.

En in december en januari hebben we een grote, eenmalige uitkering gedaan aan de medewerkers. Tel je het op dan heeft de helft van onze kostenstijging van negen procent te maken met eenmalige cao-uitgaven. De andere helft komt door groei en overnames. Gecorrigeerd voor eenmalige kosten en groei, is de stijging eigenlijk maar heel beperkt. Over de hele linie zien we zelfs een verbetering van onze efficiëntieratio's.”

In de jaarresultaten is voor het eerst een reputatiescore opgenomen. Die klimt van 64 naar 70. Wat houdt dat in?
"Wij monitoren continu de reputatie van Achmea en onze merken. Dat vragen we uit onder een algemeen publiek en vergelijken dat ook met andere merken. Dan staan onze merken eigenlijk altijd in de top 3. Dan gaat het om Achmea, Centraal Beheer, Interpolis en Zilveren Kruis, dat zijn onze flagshipmerken. Alle vier zijn ze gestegen in hun reputatiecijfer.

En ook voor Achmea zelf vinden we dat heel belangrijk. Dus zetten we in op maatschappelijke campagnes, dat hoort ook bij ons. Zo zijn we toen ik net startte in 2021 begonnen met een campagne tegen consumentenvuurwerk en de slachtoffers die het maakt. Vorig jaar hadden we de campagne over gezond en passend thuis blijven wonen voor ouderen. En over een maand hebben we weer een nieuw onderwerp dat we gaan aansnijden.

Met die campagnes proberen wij altijd een maatschappelijk vraagstuk aan te kaarten. Dat past bij ons als coöperatieve verzekeraar. Innovatie en klantbelang gaan voor mij hand in hand met het goede doen voor de maatschappij. En dan is het wel heel mooi dat dat ook terugkomt in de goede reputatiescores van onze merken.”

Is een hogere reputatiescore ook direct te koppelen aan een financieel resultaat?
“Bij sommige merken betekent het dat we met wat minder marketingkosten af kunnen. Dan geven we minder uit aan heel grootschalige campagnes. En je ziet in een zorgcampagne dat een sterk merk echt wel leidt tot hardere groei. Maar hoeveel dat precies is, dat kun je nooit echt zeggen.

En voor het Achmea-merk is de reputatiescore ontzettend belangrijk omdat het ons werkgeversmerk is. Wij zien dat dat effect heeft op het aantrekken van goede mensen. Dat helpt ons enorm op de arbeidsmarkt.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.