De omzet van Bovemij bleef in 2023 nagenoeg gelijk. De stijging van de uitgaven wijt de verzekeraar vooral aan inflatie. Het ontkomt daarom niet aan stevige premieverhogingen. Toch stijgt de combined ratio harder dan het inflatiecijfer. Dat komt volgens een woordvoerder omdat juist in de mobiliteitshoek de kosten harder gestegen zijn. “Andere verzekeraars hebben tegenover cascoschades bijvoorbeeld ook inboedelverzekeringen. Die compenseren veel. Wij hebben die niet, dus dat voel je meer.”
Premieverhogingen aangekondigd
Bovemij kondigde in november een versnelde doorvoering van de nieuwe strategie aan. Dat betekent onder meer een snellere afhandeling van letselschades en aanscherping van de voorwaarden van fietsverzekeringen (tweede slot). Premies voor garageverzekeringen en wagenparken zijn met ingang van 2024 al verhoogd. Autoverzekeringen (+10%), fietsverzekeringen (+14%), en brommerverzekeringen (+18%) kunnen per 1 april een premieverhoging tegemoet zien.
De verzekeraar waarschuwt dat premieverhoging niet direct een groot effect hebben op de resultaten, omdat veel verzekeringen meerjarige contracten hebben.
Beleggingen compenseren iets
Bovemij behaalde wel zo’n 19 miljoen euro rendement op beleggingen (2022: -34 mln). Dat kon het nettoresultaat echter niet meer in het positieve trekken. Het totaalverlies kwam uit op 15 miljoen euro. Volgens Bovemij is ook de druk op de solvabiliteit wat opgelopen, die bedraagt nu 150 procent.