'Ambitie om propositie Allianz Direct voor volmacht te ontsluiten overeind'

'Ambitie om propositie Allianz Direct voor volmacht te ontsluiten overeind'

Allianz Benelux weet met zijn volmachtbedrijf een 7,1 te scoren in de IG&H Performance Monitor 2023. Een derde plek op het podium, waar de verzekeraar het afgelopen jaar een aantal veranderingen voor doorvoerde. Tegelijk is er nog steeds ruimte voor verbetering. Head of sales Mart Vreven geeft inzicht.

Hoe kijken jullie naar deze waardering?
“Het belangrijkste voor ons is de progressie die we boeken. We hebben veel energie gestoken in het volmachtbedrijf. Enerzijds in de mensen, anderzijds in de processen en strategie. Dan is het fijn als anderen bevestigen dat je een stijgende lijn te pakken hebt. Om het in perspectief te plaatsen: Allianz is niet het grootste volmachtbedrijf van Nederland. Dat willen we ook niet zijn. We willen vooral een goed volmachtbedrijf zijn. Die progressie smaakt natuurlijk naar meer, dus het stopt niet bij de groei die we het afgelopen jaar in gang hebben gezet. Met een derde positie staan we op het podium, dat is hartstikke fijn. Als we de lijn door weten te trekken en daarmee op een tweede positie komen, is dat meer een bevestiging dat we op de goede weg zijn dan dat het per definitie een doel is.”

Hoe komen jullie op deze plek?
“We koesteren een mix van goede mensen die aansluit op de markt. Wat veel aandacht heeft gekregen, is de verbinding tussen het volmachtteam en de salesorganisatie. In het salesteam zitten nu mensen die zich enkel richten op volmacht. Daar hebben we bovendien sinds een halfjaar de rol van product owner aan toegevoegd om het heel concreet te maken. De product owner is de verbindingspersoon tussen het volmachtteam en de salesorganisatie. Ik denk dat als die rol zich zowel intern als extern nog verder gaat settelen we nog meer waarde kunnen toevoegen.”

Luister niet om het moment te bepalen dat je weer iets gaat zeggen”

Je hebt zelf jarenlang bij intermediairs gewerkt. Hoe helpt deze ervaring?  
“Het helpt mij in de keuzes die we met elkaar maken, om te begrijpen wat voor de distributiepartner belangrijk is en waar de meerwaarde voor de klant zit. Daarbij kan ik uit 18 jaar eigen ervaring putten. Bijvoorbeeld hoe je in een gesprek staat: luister echt. Luister niet om het moment te bepalen dat je weer iets gaat zeggen. Contactmomenten zijn ook heel belangrijk: het aanvoelen wanneer contact belangrijk is en het type contact. Dat is bepalend voor je relatie en daar heb ik voordeel bij.
Die houding probeer ik ook bij collega’s te stimuleren. Een voorbeeld daarvan is hoe we met het werkprogramma risicobeheersing omgaan. Dat draagt Allianz een warm hart toe. De invulling van het programma kun je letterlijk uitvoeren, zo staat daarin een jaarlijks contactmoment. Daar hebben wij een halfjaarlijks contactmoment van gemaakt. Dit blijkt heel belangrijk, merken we aan adviseurs. Bijvoorbeeld om bij te sturen of gewoon om te constateren dat het goed gaat.

Naast de relationele kant, is er de inhoudelijke kant. Allianz is ambitieus en ziet kansen. We willen kwaliteit vertalen naar groei. Dat is de reden dat we op 1 januari hebben besloten om het volmachtbedrijf volledig onderdeel te maken van de salesorganisatie. Voorheen was het onderdeel van ons underwritingteam. Om die groei te realiseren, spelen we in op de behoeftes van de markt. Daarvoor hebben we goede ideeën, maar laten we het vooral ook aan onze distributiepartners vragen. Op basis van die feedback doen we aanpassingen. De continue cyclus werkt heel goed, zeker omdat onze mensen het ook leuk vinden om zaken te bedenken en deze met elkaar en onze businesspartners te bediscussiëren. Dat lijkt makkelijk, maar daar consequent invulling aan geven vraagt een bepaalde discipline. Het vraagt vooral ook een oprechte interesse in elkaar. Daar sturen we onze mensen op aan.”

Waar heeft de focus het afgelopen jaar op gelegen?
“Vanuit marktperspectief hebben we twee belangrijke stappen gezet. Enerzijds is dat in de particuliere schademarkt. Daar hebben we in 2023 onze propositie zoals die via Allianz Direct wordt gevoerd beschikbaar gemaakt voor onze adviseurs en volmachten. Dat was een wens die al heel lang in de markt was. We wilden een eenduidige propositie en premiestelling, ongeacht het distributiekanaal. In het verleden zag je soms verschillen tussen de propositie van Allianz Direct en die van Allianz Nederland. Dat is om meerdere redenen niet goed, maar vooral niet goed vanuit markt- en klantperspectief.

De komende 4 tot 6 maanden werken we aan het volledig ontsluiten van onze particuliere schadepositie voor het volmachtkanaal”

Dat vraagt om een migratie van de portefeuille naar het nieuwe platform, en die helaas is niet vlekkeloos verlopen, maar de ambitie om de propositie van Allianz Direct beschikbaar te stellen aan onze adviseurs staat recht overeind. Daar ben ik trots op. De komende vier tot zes maanden werken we aan het volledig ontsluiten van onze particuliere schadepropositie voor het volmachtkanaal. De tweede stap in de volmacht is een aantal proposities voor het mkb die we hebben gelanceerd. In eerste instantie op het gebied van brand en aansprakelijkheid. Dat was een positieve trendbreuk ten opzichte van ruim een jaar geleden. Door het uitbreiden van het Allianz-volmachtbeleid van de particuliere naar ook de mkb-markt voorzien wij in een marktbehoefte.”

Welke zaken gaan jullie nog meer aanpakken om een hogere waardering te krijgen?
“Wat een aantal distributiepartners nog niet weten, is dat we ook een volmacht hebben op levengebied. Die doet het hartstikke goed, dus dat smaakt naar meer. Daarnaast kunnen we nog een stap zetten met de modellen en processen die met elkaar afgesproken zijn vanuit het werkprogramma, SUIV en alle andere initiatieven in de markt. De uitkomsten van de Performance Monitor laten ons niet achteroverleunen, het is juist een stimulans om het nog beter te doen. Ik denk dat het vanuit marktperspectief altijd beter kan en moet. Het team heeft er veel zin in om het volmachtbedrijf weer een stap verder te brengen.”

Hoe spelen jullie in op veranderingen in het volmachtlandschap?
“Er verandert veel in het distributielandschap, door consolidatie en de werkprogramma’s die er zijn. Daarom moeten we samen zorgen dat we het juiste blijven doen. Die dynamiek in de markt stopt niet en dat betekent dat we elkaar op dat vlak wel bij de hand moet pakken om te zorgen dat we dit gezamenlijk invullen.

We moeten er wel voor zorgen dat het volmachtbedrijf en volmacht als distributiekanaal echt bijdraagt aan de keten”

De volmachtmarkt is volwassen en wordt steeds groter. Door de consolidatie worden partijen nog professioneler en daarmee ook veeleisender. Dat is goed, alleen moet je wel zorgen dat het volmachtbedrijf en volmacht als distributiekanaal echt bijdraagt aan de keten. Nu is dat zo, maar we moeten met elkaar zorgen dat het zo blijft.
Daarnaast hebben de Allianz Business Academy, afgekort ABA. Daarin geven wij bijna elke drie of vier weken een workshop. Voor die adviseur die geïnteresseerd is onderwerpen als fraude, volmacht, aansprakelijkheid of sectorpropositie. Dat zijn kleinschalige sessies tussen twintig en dertig adviseurs. Voor de grote volmachtpartijen hebben we een aantal één-op-éénsessies. Daar ligt de nadruk op het IT en de technische component: het aansluiten met VPI-boxen en met API's. Dat is het spel van de toekomst.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.