Op een enkele aanbieder na, krijgen de pensioenaanbieders een (lichte) daling in hun overall performance voor hun kiezen. Tevens wordt het verschil tussen de vier koplopers in de markt nog wat kleiner dan het jaar hiervoor.

Adviseur kritisch op primair proces
Adviseurs zijn vooral iets kritischer in hun oordeel over het primaire proces, de binnendienst en het accountmanagement. De beoordeling van de binnendienst en het accountmanagement komt daarmee na een stijging in 2022 terug op het niveau van 2021. Wat sommige adviseurs hierin bij een aantal partijen missen, is de vaste contactpersoon die met kennis en ervaring een goed aanspreekpunt is. Ook mist soms tijdige terugkoppeling op vragen. De gemiddelde performance op het product en de digitale dienstverlening blijft constant.
Adviseurs bekijken de dienstverlening steeds meer tegen het licht van hoe zij met de pensioentransitie omgaan. De komende jaren gaan de dienst uitmaken wie daarin de winnaar wordt”
Gedeelde koppositie zet door
Evenals in 2022 delen ASR en NN de koppositie in de overall performance. Waar NN zich onderscheidt door zijn gebruiksvriendelijke digitale dienstverlening, zien we dat ASR uitblinkt in het hebben van een goed product en een duidelijk primair proces. Echter, beide partijen zijn licht gedaald in waardering van de overall performance. Het verschil wordt daarmee kleiner met de partijen op de (gedeelde) derde plaats, Zwitserleven en Allianz. De grootste verschillen tussen aanbieders zitten in de beoordeling van hun digitale dienstverlening: het werknemersportaal, werkgeversportaal en adviseursportaal.
Waardering accountmanagement licht gedaald
De gemiddelde beoordeling van het accountmanagement van de aanbieders is gedaald. Hoewel het accountmanagement veelal gezien wordt als proactief en goed bereikbaar, zijn adviseurs kritisch over het (verminderde) mandaat bij het accountmanagement. NN en Allianz weten zich te onderscheiden op het thema accountmanagement. Beide partijen worden geprezen om proactiviteit en stabiliteit. Zo geven adviseurs aan dat het accountmanagement actief om feedback vraagt en hierin verschilt van andere aanbieders. Adviseurs stellen dat een goed accountmanagement hun veel aandacht geeft en goed op de hoogte houdt van nieuwe ontwikkelingen.
Spannende toekomst
In 2024 wordt het spannend hoe de top 3 eruit gaat zien. Alle aanbieders zijn bezig met verbeteringen in hun systemen, portalen, producten en/of dienstverlening. Wie weet deze verbeteringen het beste te laten aansluiten op de behoeften van adviseurs? En wie lukt het om het nieuwe pensioenstelsel het beste door te voeren in zijn dienstverlening?