Campagne nieuw pensioenstelsel heeft weinig impact; publiek vooral geïrriteerd

Campagne nieuw pensioenstelsel heeft weinig impact; publiek vooral geïrriteerd

De publiekscampagne om de aankomende veranderingen in het pensioenstelsel aan te kondigen, heeft weinig impact gehad. Dat blijkt uit evaluaties van werkgevers, vakbonden en het ministerie van sociale zaken. De campagne op radio, tv en internet bleek onvoldoende aansprekend, was weinig overtuigend en leverde irritatie op.

Het doel van de campagne, die liep van augustus tot en met oktober, was volwassenen te informeren over de het nieuwe pensioenstelsel en hen aan te moedigen meer informatie te zoeken op de speciale website Pensioenduidelijk.nl. Ook moest de campagne het vertrouwen in het Nederlandse pensioenstelsel vergroten.

Campagnedoelen beperkt gehaald

De gestelde doelen slechts in beperkte mate behaald. De pensioencampagne presteerde lager dan andere overheidscampagnes. Kijkers vonden de informatie minder duidelijk, ervoeren irritatie na het zien van enkele spotjes, en de bekendheid van Pensioenduidelijkheid.nl nam niet toe.

Gepensioneerde positiever over campagne

De onderzoekers benadrukken dat de campagne er niet in geslaagd is om belangrijke boodschappen over te brengen. Alleen mensen die al meer vertrouwen in het stelsel hebben, zoals gepensioneerden, pikten de boodschap vaker op. Het vertrouwen in het pensioenstelsel blijft over het algemeen verdeeld en de onderzoekers stellen dat verandering in vertrouwen een kwestie van lange adem is.

Bij volgende campagnes wordt aangeraden in te spelen op weerstand tegen het pensioenstelsel en te zorgen dat campagne-uitingen zo min mogelijk irritatie oproepen. De evaluatie concludeert dat de overheid ruim zes ton heeft uitgegeven aan mediaruimte, waarvan bijna de helft werd besteed aan online spotjes.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.