Hoe kijk je terug op het eerste jaar beursbedrijf?
“Surebusiness begint langzaam een beetje aan de beurs te wennen; en andersom. Het was een leerzaam jaar waarin we alle processen voor het eerst hebben doorlopen. Wat wij gewend zijn vanuit de volmacht werkt niet hetzelfde op de beurs. Als een polis een jaar heeft gelopen, is een premieverhoging of andere wijziging in voorwaarden mogelijk. Dat wijzigen we voor alle polissen in één keer en dan continueert die polis het jaar erop. Dat gaat allemaal automatisch. Op de beurs moet elke polis één voor één handmatig worden gecontinueerd. Daarnaast heb je in de volmacht de pen van de verzekeraar vast, waar je op de beurs de rol van bemiddelaar hebt.
We wilden ons beursbedrijf niet positioneren als een heel ander bedrijf. We willen dat adviseurs de service die ze van ons gewend zijn ook bij de beursrisico's laten ervaren. Als het verzekerd bedrag van een risico zodanig stijgt dat het vanuit volmacht naar beurs moet, willen we bijvoorbeeld dat dit goed aansluit. Hoewel we hier van tevoren over hebben nagedacht, hebben we het afgelopen jaar veel nieuwe inzichten opgedaan.”
Wat voor opvallende zaken zijn daaruit gekomen?
“De commerciële doelstellingen die we hebben gesteld, hebben we behaald. Dat is fijn, niet heel spannend, maar ook niet geheel onbelangrijk. De collega’s van het beursbedrijf zijn steeds beter op elkaar ingespeeld. Op brandgebied hebben we een beursproduct neergezet, waar een adviseur zelf een berekening voor kan maken. Hiermee spelen we in op het grijze gebied tussen volmacht en beurs.
Ironisch is dat een senior acceptant nodig is aan de bovenkant van de volmachtrisico’s, terwijl een junior acceptant bij de beurs een groter risico mag behandelen”
Het ironische is namelijk dat aan de bovenkant van de volmachtrisico’s een senior acceptant nodig is, terwijl een junior acceptant bij de beurs een groter risico mag behandelen. Met dit nieuwe product kan de adviseur zelf een berekening en offerte maken. Het enige verschil is dat wij niet de uiteindelijke acceptatie doen; die doet de verzekeraar. Hiervoor hebben we een aparte digitale straat gebouwd.
Ons doel is om de zakelijke verzekeringsmarkt efficiënter te maken en het werk van de adviseur makkelijker. Als het bovendien voor de verzekeraar makkelijker wordt om een dossier snel en goed te beoordelen, dan hebben wij sneller respons en krijgt de adviseur ook weer sneller de polis. Uiteindelijk wil de klant gewoon duidelijkheid; daar gaat het om. Daarvoor moet je alle stroperigheid en inefficiëntie eruit slopen.
Dit is wat we ontwikkeld hebben, maar we zijn voor ons gevoel nog maar net begonnen. We gaan nu een dedicated IT-ontwikkelingsteam voor beurs oprichten. We willen echt gas gaan geven op de digitale ontwikkeling. We zien dat daar behoefte aan is bij adviseurs en verzekeraars vinden het ook fijn.”
Wat gaat dit IT-ontwikkelingsteam doen?
“Voorbeeld: een adviseur wil een brandrisico van 25 miljoen euro laten verzekeren. Hij logt in op ons platform en zet de aanvraag naar ons door. Daarbij hebben we grotendeels gebruikgemaakt van de bestaande functionaliteiten. Wat we zien is dat dit proces bij beurs complexer is. Soms is het moeilijker voor de adviseur om bepaalde vragen direct te beantwoorden of informatie aan te leveren. Gedurende dat inventarisatietraject willen we daarom meer interactie creëren voor meer flexibiliteit. Daarnaast willen we de digitale aanvraagstraat die we voor verzekeraars hebben gebouwd uitbreiden, zodat deze naast het beursproduct ook te gebruiken is voor maatwerkpolissen.”
Heeft de introductie van jullie beursbedrijf nieuwe intermediairs getrokken?
“Ja. De beurs is een relatiegedreven markt. Als een advieskantoor goed met iemand samenwerkt die voor ons komt werken, dan wordt dat advieskantoor vaak klant. Maar dit is niet de reden dat we met ons beursbedrijf zijn gestart. We zijn het beursbedrijf gestart om verdieping te geven aan de bestaande samenwerking met advieskantoren. Dat er nieuwe kantoren klant worden, omdat we dit doen, is mooi meegenomen.”
Hoe is de samenwerking met risicodragers het afgelopen jaar gegaan?
“Vanuit Surebusiness hebben we al goede relaties met bepaalde verzekeraars. Daardoor hadden we al een heel spectrum van verzekeraars die enthousiast waren over onze keuze om naar de beurs te gaan. Dat heeft geholpen om ons een vliegende start te geven. Ook hier hebben nieuwe collega’s die al op de beurs actief waren geholpen met hun relaties bij verzekeraars. Dat is eigenlijk best soepel gegaan.”
Bij de start werden twee doelen genoemd: meer omzet bij zowel kantoren als verzekeraars en meer vernieuwingen en versnelling. Zijn deze doelen behaald?
“We hebben adviseurs kunnen helpen om klanten bij hen in de boeken te houden. Zo was er een risico dat provinciaal verzekerd was bij een verzekeraar die het risico iets te groot vond worden. Wij kregen het risico aangeboden. Met onder andere allerlei preventiemaatregelen hebben we geregeld dat het verzekerd kon blijven, weliswaar tegen een hogere premie. We realiseren omzetgroei voor kantoren en verzekeraars, door middel van nieuwe business. Naast goede IT zijn goede sluiters met diepgaande vakkennis uiteraard van groot belang om dit voor elkaar te krijgen. Ik ben heel blij met de collega’s in het beursteam en deze maand breiden we weer uit met een nieuwe AVB-sluiter.
Maatwerk wordt vaak gebruikt als excuus om niet te digitaliseren”
Het digitaal dossier dat we hebben gebouwd voor als adviseurs een aanvraag doen, bestond nog niet op de beurs, hoewel het heel basaal klinkt. Maatwerk wordt vaak gebruikt als excuus om niet te digitaliseren. Het gaat om hoe je het organiseert. Als je honderd maatwerkdossiers hebt en tachtig daarvan zijn hetzelfde soort maatwerk, dan valt er best wat te bedenken om dat efficiënter te regelen. Alleen twintig dossiers vragen dan extra inspanning. Het heeft met mindset te maken. Wij zien het juist als een sport om dit op een slimme manier te doen.
Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat we er niet voor niets een dedicated IT-ontwikkelteam op gaan zetten. We zien nog zoveel mogelijkheden om de processen fijner werkend te maken voor zowel de klant, als het assurantiekantoor en de verzekeraar. Daar wordt de dienstverlening beter van en daar willen we de wedstrijd mee winnen.”