Hoewel het aantal kantoren met een groei flink is gedaald (van 75 naar 57 procent) is de gemiddelde groei van die kantoren juist gestegen van 11 naar 17 procent. Bij de kantoren met een gedaalde omzet (van 13 naar 32 procent) was de gemiddelde daling zelf ook groter (van 6 naar 10 procent).
Een matige hypotheekmarkt
Kijkend naar adviessegmenten deed het schade- en levenbedrijf bij zowel particulier als zakelijk het boven verwachting goed (bij zo’n 20 procentpunt meer kantoren dan verwacht en bij zo’n 10 tot 15 procentpunt meer kantoren dan in 2022). De getemperde overall ontwikkeling is dan ook volledig toe te schrijven aan een matige hypotheekmarkt. Deze was bij drie op de vier kantoren een krimpmarkt. Dat is een flinke verslechtering ten opzichte van het jaar ervoor toen het slechts twee op de tien kantoren daalde. De gemiddelde daling is ook toegenomen (van -18 naar -26 procent). Opvallend is dat bij de 12 procent kantoren waar het hypotheeksegment nog groeide, die groei aanzienlijk versnelde (van +16 naar +30 procent). Die groei zat voornamelijk bij de kleinere kantoren (tot en met 5 fte).

Verwachtingen voor 2024 fors positiever
Voor het komende jaar 2024 verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023. Dit wordt vooral veroorzaakt door een verwacht herstel van de hypotheekmarkt. Slechts een enkel kantoor verwacht dat hypotheken dit jaar nog verder zal dalen, terwijl 46 procent een lichte tot sterke stijging verwacht.
Stijging van de omzet
Voor schade en leven rekent zo’n driekwart van de kantoren zowel particulier als zakelijk op een stijging van de omzet. Die verwachting is veel positiever dan de verwachting een jaar geleden was, maar beteken tegelijk een kleine pas op de plaats ten opzichte van de realisatie afgelopen jaar.
Prioriteiten verschillen
Actief klantbeheer blijft bovenaan het prioriteitenlijstje van veel kantoren staan. Bij ruim zeven op de tien kantoren staat het in de top vijf strategische prioriteiten. Bij de kleiner dan 6fte kantoren zelfs bij acht van de tien kantoren. Groei bij bestaande klanten en het verhogen van de efficiëntie bij werkprocessen zijn in opkomst en staan bij steeds meer kantoren in de top vijf, waarbij efficiëntie ook hoger in de top vijf staat. Groei bij bestaande klanten heeft een iets lagere gemiddelde positie dan vorig jaar. Ook zijn er hier weer opvallende verschillen tussen de kleinste en de grotere kantoren. Efficiency is bij de grotere belangrijker, groei binnen bestaande klanten is bij de kleinere kantoren belangrijker. Samen met groei in de zakelijke markt is echter bij beide groepen de top vier wel dezelfde.
Download hier het hele rapport.
Betere communicatie over waarde dienstverlening
Als het gaat om digitalisering, efficiënte werkprocessen en beschikbare data valt op dat de prioriteit bij kleinere kantoren is toegenomen, terwijl onder grotere kantoren juist bij minder kantoren top vijf prioriteit is. Bij grotere kantoren is het belang van betere communicatie over de waarde van de dienstverlening juist gestegen, mogelijk ingegeven door aankomende transparantieverplichtingen.