Tinka krijgt boete van 1,75 miljoen voor onverantwoorde kredietverstrekking

Tinka krijgt boete van 1,75 miljoen voor onverantwoorde kredietverstrekking

De AFM heeft Tinka fors beboet vanwege onverantwoorde kredietverstrekking. De kredietaanbieder, die klanten de mogelijkheid geeft om aankopen bij (web)winkels achteraf te betalen, moet 1,75 miljoen euro neertellen.

Uit het marktbrede onderzoek van de AFM naar verantwoorde kredietverstrekking zijn per aanbieder tien dossiers tegen het licht gehouden. Van de onderzochte dossiers bij Tinka blijkt bij zeven te weinig informatie te zijn ingewonnen over de financiële positie van klanten; bij twee is onverantwoord krediet verstrekt. Deze overtredingen zijn grotendeels terug te voeren op het beleid en de processen van Tinka. "Dit is ernstig", zegt AFM-bestuurder Jos Heuvelman, "want een te hoge lening kan ervoor zorgen dat consumenten te weinig geld overhouden om de vaste kosten van hun levensonderhoud te kunnen betalen."

Tinka voldeed niet aan regels tegen overkreditering

Een kredietaanbieder is verplicht om informatie in te winnen over de financiële positie van de klant, voordat een overeenkomst wordt aangegaan. Als blijkt dat het krediet onverantwoord is, mag het niet worden verstrekt. Specifiek voor consumptief krediet is deze open norm nader ingevuld in de ‘Leennormenmethodiek’. De AFM ziet erop toe dat een afwijkende invulling van deze norm minimaal dezelfde zichtbare bescherming biedt tegen overkreditering als de leennormen in de Gedragscodes van de brancheorganisaties, dit was bij Tinka niet het geval. De AFM verwacht van alle kredietaanbieders dat zij minimaal hetzelfde beschermingsniveau bieden aan consumenten.

Potentiële verstoring gelijk speelveld kredietaanbieders

Wanneer kredietaanbieders zich niet aan de regels houden, worden niet alleen de belangen van consumenten geschaad, maar kan ook het gelijk speelveld op de kredietmarkt worden verstoord. Ondernemingen die zich niet houden aan de voorwaarden voor verantwoorde kredietverstrekking, kunnen ten onrechte een grotere markt bedienen en oneigenlijk voordeel behalen.

Tinka past kredietacceptatieproces aan

Tinka treft maatregelen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ook breder voert zij veranderingen door in haar organisatie en cultuur. Los hiervan wil Tinka consumenten compenseren, die mogelijk een te hoog krediet hebben gekregen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.