“Met het convenant willen we de krachten binnen de keten bundelen om sneller meer stappen te kunnen zetten”, omschreef Van der Heijden het hele idee achter het initiatief ruim een jaar geleden. De wil is er, getuige de meer dan zestig partijen die zich inmiddels aan het brondata-convenant hebben geconformeerd. 27 ketenpartijen méér dan bij aanvang.
Inmiddels zijn we ook ruim dertien maanden en verschillende sessies verder en ziet hij dat een convenant inderdaad voor meer commitment zorgt. Van der Heijden: “Niemand leunt achterover: het is voor iedereen helder dat er nu ook écht iets moet gebeuren, willen we op 1 januari 2025 onze ambitie verwezenlijken.”
IT-kalenders afstemmen
De grootste uitdaging op dit moment vormt het samenbrengen van de diverse IT-kalenders. Alle organisaties die daar in eerste instantie baat bij hebben om zo verder te komen, gaan binnenkort met elkaar om tafel om de verschillende planningen met elkaar af te stemmen.
Van der Heijden: “Als we dat helder hebben, weten partijen wanneer ze wat kunnen verwachten en klaar moeten hebben. Zo voorkomen we dat men mensen en middelen hiervoor vrijmaakt terwijl die op dat moment niets kunnen doen omdat er elders in de keten nog stappen gezet moeten worden.”
Verschillen tussen geldverstrekkers
Dat is voornamelijk een kwestie van afstemming tussen softwarepartijen en geldverstrekkers. Aan de kant van het intermediair is het vooral belangrijk dat als de brondata-route er eenmaal ligt, dat ze die ook daadwerkelijk als ‘voorkeursroute’ gaan gebruiken.
HDN gaat hier zelf de nodige “kabaal rond maken”, zoals Van der Heijden het verwoordt. En de adviseur hier ook maximaal in ondersteunen. “Iedere geldverstrekker heeft eigen acceptatiecriteria en vraagt daarvoor weer meer of minder documenten op. Dan is het voor de adviseur handig als er een Quick Reference Card Brondata of iets dergelijks komt. Aan de hand hiervan kunnen zij pijlsnel zien welke gegevens welke geldverstrekker precies nodig heeft.”
Alles om de aanvraag via brondata zo laagdrempelig en eenvoudig mogelijk te laten verlopen.
Of 1 januari 2025 voor iedereen haalbaar is; dat weet ik niet. Uiteindelijk kan ik niet namens iedereen spreken. Het is afhankelijk van ontzettend veel variabelen en keuzes die adviesorganisaties, geldverstrekkers en softwareleveranciers maken”
Van elkaar leren
Tot zijn blijdschap ziet Van der Heijden dat geldverstrekkers binnen het convenant brondata het gesprek met elkaar aan blijven gaan. “Bespreken hoe andere partijen vraagstukken oplossen. In plaats van dat iedereen steeds zelf het wiel opnieuw uitvindt.”
Zo maakte Vista recent bekend voor het berekenen van het toets-inkomen gebruik te gaan maken van de Inkomensbepaling Loondienst (IBL), zónder salarisstrook. Een stap waarin Vista vooroploopt, maar waar meer verstrekkers over nadenken. Én van kunnen leren, is onder meer Van der Heijden van mening.
Tussentijdse brondata-mijlpalen
De directeur schetst dat HDN – naast het technisch faciliteren van de brondata-route – ook op het vlak van adoptie een voortrekkersrol zal gaan vervullen richting de hypotheekadviseurs. Maar hij hoopt en verwacht dat ook de aanbieders zelf én de softwareleveranciers richting hun gebruikers gaan aangeven: ‘dit kan er allemaal met brondata en zo werkt het’.
Tussendoor worden er ook al brondata-mijlpalen behaald. Denk aan Moneyou en Florius. De brondata die de met hen samenwerkende adviseurs al gebruiken in hun adviespakket, kunnen ze automatisch ook inzetten voor de acceptatie van een hypotheekaanvraag.
Een ander voorbeeld vormt het versneld uitrollen van het digitale koopcontract. Naar verwachting kan dit document in het tweede kwartaal van dit jaar digitaal ondertekend en hergebruikt worden. “Iets wat echt een push heeft gekregen door bijeenkomsten met de groep die zich heeft gecommitteerd aan het convenant brondata”, omschrijft Van der Heijden.
Al met al: gaan jullie met zijn allen 1 januari 2025 halen?
“We zien dat partijen flinke stappen zetten en ik ben ervan overtuigd dat in ieder geval een deel van de keten er op 1 januari helemaal klaar voor is. Of die datum voor iedereen honderd procent haalbaar is; dat weet ik niet. Uiteindelijk kan ik niet namens iedereen spreken. Het is afhankelijk van ontzettend veel variabelen en keuzes die adviesorganisaties, geldverstrekkers en softwareleveranciers maken. Maar we zijn hard op weg.”
We schreven eind 2022 ook over geldverstrekkers die destijds nog amper klantdata deelden met advieskantoren. Het ging misschien niet over brondata, maar wel over samenwerken in de keten. Merk je daarin verandering?
“We merken dat verstrekkers druk bezig zijn om die klantdata wél te gaan delen. Bij Aegon, Florius en ABN Amro kunnen adviseurs nu al met één druk op de knop de meest actuele klantdata in hun adviespakket laden. We zien dat veel meer organisaties ook op dat gebied heel positief in de wedstrijd zitten. Voorheen was er nog veel uit te zoeken, met name met betrekking tot het delen van data en consentmanagement. Maar die puzzel hebben diverse partijen inmiddels wel gelegd. Wij ondersteunen organisaties die ook daarmee aan de slag willen, onder meer met de Wegwijzer Actief Klantbeheer.”
We zien dat veel meer verstrekkers ook wat betreft het delen van klantdata heel positief in de wedstrijd zitten. Voorheen was er nog veel uit te zoeken, maar die puzzel hebben diverse partijen inmiddels wel gelegd”
Waarom eigenlijk de doorstromer in loondienst? Moet je dan niet alsnog heel veel gaan toevoegen als je bijvoorbeeld de route voor de starter wilt gaan oppakken? Denk bijvoorbeeld aan hypotheekschulden bij DUO.
“We willen het gebruik van brondata mainstream maken. We hopen dat als de adviseur dit eenmaal voor de doorstromer in loondienst gebruikt, hij of zij deze aanvliegroute ook voor andere aanvragen standaard gaat inzetten. Sowieso nemen we heel veel databronnen die relevant zijn voor starters ook al mee in het aanvraagtraject voor de doorstromer. Waaronder een eventuele hypotheekschuld bij DUO.”