Vereende: schadelast wagenpark door brokkenpiloten vraagt om permanente aanpak

Vereende: schadelast wagenpark door brokkenpiloten vraagt om permanente aanpak

Bedrijven die klant zijn van een schadeverzekeraar lijken weinig invloed te kunnen hebben op het rijgedrag van de chauffeurs van hun wagenpark. Toch ligt de sleutel tot het verminderen van de schadelast bij de klanten van schadeverzekeraars én het intermediair zelf. Niet alleen met technologie, ook door permanent de vinger aan de pols te houden. Dat bleek tijdens een webinar van de Vereende.

De online presentatie, voorgezeten door Bert Sonneveld van de Vereende, was gericht tot verzekeraars en nadrukkelijk ook het intermediair dat te maken heeft met wagenparken vanaf twintig voertuigen. De organisatie was in samenwerking met Adviesbureau DriverLinQ. Een online poll wees al snel uit dat het merendeel van de deelnemers van mening is dat de cultuur en het beleid van een bedrijf meer invloed hebben op de schadelast dan het gedrag van chauffeurs.

Aanpassen beleid en cultuur staat voorop

Bij schadepreventie gaat het vaak om verandering van gedrag bij zowel chauffeur als eigenaar van de bedrijfsauto. Dit zei Mark Maaskant, die als specialist schadepreventie bij DriveLinQ een pragmatische aanpak voorstaat bij het verlagen van schadegevallen. Het adviesbureau heeft via data inzicht in oorzaken van schade. Het helpt bedrijven de schadefrequentie te verlagen door allereerst hun beleid en cultuur aan te helpen passen.

Je moet de moraliteit meten. Of een bedrijf betrouwbaar is en als een goed huisvader handelt”

Bij schadepreventie draait het inderdaad vaak om de bedrijfscultuur, zo bevestigde Tim Swanborn, fleet risk manager bij Allianz Nederland. Ook hij geeft adviezen over schadepreventie en begeleidt klanten hierbij. Eveneens heel praktisch; zo adviseert hij rijinstructies voor chauffeurs en tips en tricks om de veiligheid te verbeteren. Geconfronteerd met een toenemend aantal schades bij een klant, gebruikt hij een plan van aanpak en een checklist. Hij kijkt naar het chauffeurshandboek van een klant en hoe hij zijn schade registreert. Swanborn benadrukt de chauffeurs te betrekken bij de schadepreventie tijdens zogeheten bewustwordingsbijeenkomsten. Of beter: “We betrekken hier het hele bedrijf bij.”

Terughoudendheid bij investeren in technische snufjes

Het ligt voor de hand dat de nieuwste technische snufjes die in auto’s en bestelbusjes zitten, ook bijdragen aan preventie. Zoals digitale achteruitkijkspiegels, parkeerhulpen, keep-your-lanesystemen. “Toch zien we nog veel bedrijven die huiverig zijn om daarin te investeren”, zegt Maaskant. Trouwens, ook hier geldt weer: extra technologie heeft het meeste effect als je aan de chauffeurs uitlegt waarom die is aangebracht en hoe deze werkt. Hij adviseert ook geofencing. “Het blijkt uit gesprekken met chauffeurs dat ze snelheidslimitering (met behulp van gps, red.) waarderen. Ik vind het een eye opener dat techniek op deze manier kan bijdragen aan minder gevaar.”

“Cultuur en beleid van een organisatie kunnen een enorm verschil maken”, zegt Tim Swanborn. De veiligheidscultuur is overal weer anders, maar het staat vast dat preventie niet bij de chauffeur begint; eerder bij de “intrinsieke overtuiging van de ondernemer.” Swanborns advies aan verzekeraars en het intermediair: “Je moet analyseren met wie je te maken hebt en de moraliteit meten. Of een bedrijf betrouwbaar is en als een goed huisvader handelt.” Intermediairs kunnen dit ook nagaan, zegt Swanborn, door bijvoorbeeld te vragen naar hun eigen digitale schaderegistratie. “Bij een wagenpark van twintig auto’s moet je willen weten: is elke schade op elke auto bekend? Als chauffeurs 's morgens vertrekken, controleren ze dan de auto?”

Coolblue heeft slimme aanpak

Een voorbeeld van hoe de bedrijfscultuur en het beleid van invloed is op de schadelast, is hoe het er bij Coolblue aan toegaat, vertelt Swanborn. Als chauffeurs bij Coolblue aan het begin van hun werkdag weg willen rijden, moeten ze eerst vier foto's nemen van de auto. Aan het einde van hun dienst opnieuw, luidt de regel. Als Coolblue de volgende dag schade aan de bestelauto vaststelt, houdt het die chauffeur daarvoor verantwoordelijk. “Zonder discussie.”

Advies: leef je in chauffeur in

Volgens Maaskant en Swanborn helpt het verder ook als organisaties tegenover hun chauffeurs laten zien dat ze staan voor schadepreventie. Oók aan de chauffeurs die schadevrij rijden – verreweg de meesten – zodat het een beloning is. Al met al komt het er op neer dat de preventie van schadelast werkbaar moet zijn, zegt Maaskant. “Degene achter het stuur moet tips krijgen op een manier dat hij denkt: 'degene die dit heeft bedacht, die snapt hoe mijn werkdag eruitziet'. Dat is de voorwaarde voor succes.”

Permanente aandacht voor preventie vereist

Voor de Vereende is het uiteraard ook een streven dat verzekerden weer onderdak krijgen bij een reguliere schadeverzekeraar. Wat doet de Vereende zelf aan schadepreventie? Wesley Piepers, acceptant bij de Vereende, richt zich onder meer op het verzekeren van wagenparken. Hij merkt dat klanten pas gaan nadenken over preventie wanneer reguliere verzekeraars hen niet meer accepteren. Maaskant en Swanborn betogen dat willen bedrijven effect sorteren met de genoemde instrumenten, ze hier permanent aandacht aan moeten geven. “Maar bij veel bedrijven blijft het liggen. Er wordt niets aan gedaan.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.