Als verzekeraar van woonarken met betonnen bodem merkt EOC toenemende vraag naar verzekeren van watervilla’s, zegt Gert Schols, directeur schade-expertise bij EOC. Dat komt mede, vermoedt hij, doordat andere verzekeraars, zoals TVM, dit segment afstoten. “Er komt meer op de markt.” Ook OBM, eveneens verzekeraar van woonarken en woonvilla’s, krijgt veel aanvragen binnen om woonarken te verzekeren. Wel is er nog een bottleneck bij klanten: het vinden van een waterkavel of een ligplaats. Zeker in de regio Amsterdam waar veel klanten een verzekering van OBM hebben lopen. “Het is net zo krap als met de huizenmarkt.”
Gemeenten aanjager van meer watervilla's
Geleidelijk komen er meer drijvende woningen bij. Mondjesmaat ook buurten met drijvende woningen zoals in Woerden. Plannen zijn in de maak voor drijvende woningen in polders in het Groene Hart. Een rol speelt dat gemeenten projecten opstarten om drijvende woonparken aan te laten leggen, beaamt Schols van EOC. De opkomst van waterwoningen noopt verzekeraars ook tot scherpe keuzes. EOC en OBM willen juist wel een specifieke woonbootpolis bieden die ook watervilla’s dekt. OBM alleen voor betonnen woonarken en EOC neemt zowel staal als beton in dekking.
Je moet als verzekeraar ook zo reëel zijn om tegen de klant te zeggen, er zijn betere alternatieven in de maak”
“Watervilla’s? Ik heb het idee dat het een opkomende markt is”, zegt Hendrik de Jonge, manager Scheepvaart bij TVM. “Zo langzamerhand kwamen er steeds meer woonarken of watervilla’s in onze portefeuille.” Klanten wilden hun verzekering uitbreiden met een dekking voor tuinaanleg of een verzekerde waarde op basis van herbouwwaarde. “Als mensen een watervilla hebben, willen ze ook beschoeiing, een tuin, meubilair en opstal meeverzekeren”, vervolgt de Jonge. “Ze zien het eigenlijk als een soort woning met grond die ze hebben.”
Andere strategische keuze bij TVM
Toch stopte TVM enige tijd geleden met het verzekeren van woonarken, voor zover het die met een betonnen casco betrof. Juist omdat woonarkeigenaren hun woning en kavel steeds vaker als gewoon onroerend goed gingen zien. TVM keek nog eens goed naar zijn doelgroepen: zakelijke binnenvaart en pleziervaart. De bootverzekering bleek niet geënt op de watervilla’s. De Jonge: “We concludeerden dat er beter geschikte producten in de markt waren voor die klanten. Het alternatief was dat we anders een geheel nieuw product moesten ontwikkelen, maar die strategische keuze namen we niet.”
Verwijzing naar specialisten
“Echt de watervilla’s of woonarken die permanent stilliggen en nooit van hun plek komen, dat vinden wij meer een woning of opstal. Als we dan onze bootverzekering daarvoor aanbieden, dan is dat niet het beste product dat de klant in de markt kan krijgen. Dan moet je als maatschappij ook zo reëel zijn om tegen die klant te zeggen: 'er zijn betere alternatieven in de maak'.” Die alternatieven waar TVM naar verwijst, zijn de specialiseerde verzekeraars als OBM, EOC en intermediairs als VLOT, de Woonbootspecialist en Turien&Co. Het is een vak apart, dit soort woningen verzekeren, klinkt door in de woorden van De Jonge. “Klanten die ons nu bellen voor een watervilla, laten wij gewoon weten dat wij dat product dus niet meer aanbieden voor hen. We verwijzen klanten naar de specialisten.”