Deze aftrap volgt op een oproep van Luiten bij AM om banken te laten stoppen met het geven van hypotheekadvies. Allereerst omdat de meeste klanten helemaal niet doorhebben dat ze bij de bank maar een heel beperkte selectie binnen het totale aanbod aan hypotheekoplossingen geadviseerd krijgen. Maar ook om zo het non level playing field (ontstaan doordat banken als hypotheekadviseur én -verstrekker een unieke positie binnen de branche innemen) weer recht te trekken. Een ongelijk speelveld dat Luiten al jaren een doorn in het oog is.
Invoering vergelijkingskaart
De Nederlandse Vereniging van Banken reageerde inhoudelijk op Luiten. De branchevereniging wees op de invoering van de Vergelijkingskaart. Die zou het voor consumenten duidelijk moeten maken dat het advies van een bank niet meer behelst dan een overzicht van de eigen hypotheken.
Disclaimer op productverkoop banken
“Zonder gedegen financieel advies lopen consumenten grote risico’s bij het afsluiten van een hypotheek. De toegevoegde waarde van onafhankelijk advies is in Nederland zwaar onderbelicht”, zei Luiten tijdens het event. "Verandering gaat niet vanzelf”, vervolgde hij. "Wij willen nadrukkelijker op de deur van de politiek in Den Haag gaan bonzen en onderzoeken of wet- en regelgeving kan worden aangepast. Er moet meer oog komen voor een eerlijker speelveld voor zowel adviseur, maar ook voor de consument. De klant moet, wanneer hij of zij rechtstreeks bij de bank aanklopt, al een melding krijgen dat zij op dat adres slechts de producten van slechts één verstrekker krijgen aangeboden en niet één van de veertig misschien betere alternatieven. Er zou een disclaimer op productverkoop bij banken moeten staan: ‘de kans dat u het best passende product aangeboden krijgt is bijzonder klein.’”
Alleen hypotheekproducten fabriceren
Banken moeten stoppen met hypotheekadvies en zich alleen nog bezighouden met het fabriceren van goede hypotheekproducten, herhaalde Luiten zijn punt. “Ik baal van het feit dat consumenten een bankfiliaal binnenstappen met het idee dat ze daar de, in hun situatie, best beschikbare hypotheek aangeboden krijgen. We weten toch allemaal dat die kans met producten van één aanbieder niet groot is?”
Actiever de boer op
Naast het voeren van een politieke lobby wil Luiten in 2024 actiever de boer op om de aanwezigheid van onafhankelijk advies ook in de toekomst te borgen. “We willen onder andere via hogescholen en universiteiten door heel Nederland jongeren bereiken en hen op allerlei manieren gaan interesseren voor het onafhankelijk intermediair. Het is van het grootste belang dat de aanwas van nieuwe enthousiaste en gedegen adviseurs niet tot stilstand komt. Het is een mooi vak en dat moeten we bij jongeren ook meer tussen de oren krijgen.”
Adverteren bij de HEMA
In 2024 wil Luiten de onafhankelijk adviseur ook ≠meer op een voetstuk gaan plaatsen. Er is een verkiezing in het leven geroepen waarbij de titel ‘Onafhankelijk adviseur van het jaar’ op het spel staat. Vanaf het voorjaar gaat Munt Hypotheken via schermen in alle HEMA-filialen adverteren met als doel "de lokale adviseur aan business te helpen en in de slipstream ook onafhankelijk advies te promoten."
Medestander in OvFD
Munt Hypotheken zegt in de Organisatie van Financiële Dienstverleners een medestander te hebben gevonden in de strijd voor onafhankelijk advies. “Strijden tegen gekleurd advies zit in ons DNA”, vertelt voorzitter Christian Dijkhof. “Onafhankelijkheid is het grootste goed van de adviseur. Vrij van geest vergelijken van de mogelijkheden die de markt je klant biedt. Dáár maak je het verschil voor de klant. Daar zit de onbetaalbare waarde van advies en daar mag nog veel meer oog voor komen.”