Deze kritiek klonk tijdens het jubileumcongres van de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV), onder andere vanuit de kant van de politie en de VbV-voorzitter Edwin Karelsen. Aanwezigen noemden de hoge diefstalcijfers van de RAV4 als voorbeeld van ontbrekende samenwerking bij preventie. Opsporingsdiensten wilden het liefst dat autofabrikanten zoals Toyota af-fabriek een peilbaken aanbrengen in auto’s als de RAV4, maar Toyota zou niet openstaan voor overleg hierover. Toyota was zelf niet op het congres vertegenwoordigd.
RAV4-rijders krijgen beveiligings-update op maat
Toyota meldt wel degelijk preventiemaatregelen te hebben genomen. “Zo worden onze RAV4-modellen nu standaard afgeleverd met een additioneel SCM-goedgekeurd Toyota-beveiligingssysteem”, reageert de woordvoerder van de importeur Louwman & Parqui. Het bleek de fabrikant dat in bijna alle diefstalgevallen sprake was van voertuigen die niet van een SCM-goedgekeurd systeem waren voorzien. “Voor rijders van een RAV4 uit eerdere modeljaren en voor de C-HR hebben wij maatwerk beschikbaar, hetgeen wij hen hebben gecommuniceerd. Denk aan alarminstallaties, mechanische beveiligingssystemen en voertuigvolgsystemen. Overigens kan elke Toyota die is gekoppeld aan de Toyota-app worden gevolgd door de gebruiker.”
Samenwerking voor betere beveiliging
Rode draad van het VbV-congres was de publiek-private samenwerking tussen opsporingsdiensten, verzekeraars, brancheverenigingen en fabrikanten van voertuigen en beveilingstechnologie. Toyota benadrukt hier aan deel te nemen. “Daarnaast werken wij regelmatig samen met politie (onder meer mobiel banditisme) en verzekeraars om meer inzicht te krijgen in nieuwe technieken die dieven gebruiken. Deze informatie gebruiken wij vervolgens weer om beter beveiligde systemen te ontwikkelen.”