Artificial Intelligence kan veel effect hebben op de verzekeringswereld. Koopman snapt dat er tijd gemoeid gaat met deze transitie. “Het aanpassen op nieuwe technologie is voor grotere bedrijven vaak een lang proces. Het beslissingsproces moet eerst door een aantal lagen van het bedrijf en daarna nog geïntegreerd in de (legacy) systemen. Dit vergt veel tijd.”
Steeds meer verzekeraars besteden de afhandeling van verzekeringsclaims uit, merkt Koopman op. “In een gemiddeld claimshandling-proces bij verzekeraars kunnen wij gemiddeld dertig procent sneller zijn door het toepassen van efficiëntere processen en AI. Dat leidt tot een stuk hogere productiviteit per uur ten opzichte van verzekeraars.”
Noodzaak van innovatie
Het blijkt dat verzekeraars moeite blijven hebben met innoveren. “Toch is het noodzaak om dit wel te doen. De technologie zal ons anders inhalen en consumenten zullen bedrijven die hier niet in investeren minder relevant vinden.” AI brengt personalisatie met zich mee, nauwkeurige risicoprofielen en verzekeringen op maat. Een snellere verwerking van claims, bijvoorbeeld door automatische analyse. En het voeren van een ‘echt’ gesprek met een chatbot. Door dit in te zetten speel je als verzekeraar ook in op de huidige personeelstekorten. “Maar menselijk contact blijft ook belangrijk. Daarom streven wij naar de mix van beiden, waardoor we voorkomen dat we tijd verliezen door met onnodige dingen bezig te zijn. Denk aan claims die ook automatisch kunnen worden afgehandeld in plaats van door een persoon en het ondersteunen van de mens met AI zodat de claim en de risico’s sneller inzichtelijk- en beoordeeld zijn.”