Premiestijging of eigen risico? Fietsverzekeraars schipperen met claims e-bikes

Premiestijging of eigen risico? Fietsverzekeraars schipperen met claims e-bikes

Premies voor fietsverzekeringen lopen op, met name voor e-bikes. Verzekeraars als ANWB/Unigarant, Univé en Kingpolis werken daarom aan maatregelen tegen de diefstal van de elektrische fietsen. Het kan ook leiden tot een hoger eigen risico, of verschillen tussen premies per regio.

Kingpolis, een aanbieder van fietsverzekeringen en onderdeel van de Alpina Group, is een van de deelnemers aan het initiatief van verzekeraars, fabrikanten van fietsen, sloten en volgsystemen om preventiemaatregelen te certificeren. De fietsverzekeraar, gevestigd in Lemmer, merkt dat er meer claims binnenkomen door de diefstal van e-bikes.

Premies staan onder druk

“We hebben zeker last van diefstal”, zegt directeur Henk Winters. In het algemeen ziet hij dat de diefstal van e-bikes sinds afgelopen jaar behoorlijk toeneemt. Kingpolis ziet dat ook terug in de ontwikkeling van de premies. Die lopen op. Winters signaleert soms premiestijgingen tot 40 procent in de markt, wat inmiddels niet meer ongewoon is. Bij ANWB/Unigarant stijgt het aantal binnenkomende claims vanwege diefstal van e-bikes elk jaar weer, zo meldt de verzekeraar desgevraagd. De toename is bij alle type e-bikes te zien maar vooral in het hogere prijssegment. De premies staan hierdoor onder druk.

In de grote steden zijn de premies echt aan het stijgen; daar is het einde nog niet in zicht”

Aanpassing voorwaarden een optie

ANWB/Unigarant wil de gevolgen voor de premies tot een minimum beperken en doet dat via de polisvoorwaarden. Mogelijk past deze fietsverzekeraar die aan, met bijvoorbeeld een eigen risico voor diefstal. Een premieverhoging is nog niet aan de orde. De verzekeraar verwacht eind dit jaar meer duidelijkheid te kunnen geven of een eventuele premieverhoging daarbij alleen voor nieuwe klanten geldt of ook voor lopende verzekeringen. Verzekeraar Univé ziet eveneens dat de diefstal van e-bikes toeneemt en daarmee ook het aantal claims. De stijging vindt plaats bij alle soorten e-bikes, ongeacht de categorie of prijsklasse. Univé laat weten continu te onderzoeken hoe het schaderisico beheersbaar kan blijven. Afhankelijk van de mate waarin de schadelast stijgt, kan dat gevolgen hebben voor de premies.

Verschillen per regio

Kingpolis heeft nog nooit echt algemene premierondes hoeven doorvoeren, zegt Henk Winters. Toch viel er dit jaar wel een kentering te bespeuren. Premies zijn meer gaan variëren per regio. Want Kingpolis hanteert, zoals ook andere fietsverzekeraars, regio’s waarin verschillende premies kunnen gelden. In de regio van de grote steden stegen de premies het meest. Wat eerder al bleek bij de kostbare bakfietsen, geldt hier ook voor dure e-bikes. Vaak ontbreekt een garage of schuur, in tegensteling tot op het platteland en dat maakt de stad diefstalgevoeliger. Winters: “In onze regio van de grote steden zijn de premies echt aan het stijgen. En daar is het eind ook nog niet in zicht, denk ik.”

Ook bij ANWB/Unigarant hangt de hoogte van de premie af van meerdere factoren. De verzekeraar hanteert een model waarbij de premie is opgebouwd uit verschillende componenten die invloed hebben op de premie, zoals fietsmodel en prijs. De woonplaats is eveneens van invloed op de premie, waarbij de premies, net als bij Kingpolis, in de Randstad hoger zijn dan in meer landelijke gebieden omdat de kans op diefstal daar aanwijsbaar hoger is. Bij Univé zijn verschillen in premie afhankelijk van het risico. “Als er in dat risico significante verschillen zijn, kan dat worden doorvertaald in premieverschillen”, meldt deze fietsverzekeraar.

Aanvullende eisen voor preventie

Naast verschil in premies stelt Kingpolis ook aanvullende eisen, in het bijzonder een tweede slotverplichting. Hoge verwachtingen gelden voor de samenwerking in de beveiliging met track-and-tracesystemen. Kingpolis kan nog niet aangeven of nieuwe eisen volgen in de toekomst. “Je moet ook niet doorschieten in je maatregelen”, vindt Henk Winters. Univé stelt al aanvullende eisen op preventiegebied. Bijvoorbeeld een verplicht tweede ART-slot voor bepaalde e-bikes. “Afhankelijk van de ontwikkelingen onderzoeken we met welke maatregelen we het schaderisico beheersbaar kunnen houden.”

ANWB/Unigarant meldt nog niet met zekerheid te kunnen zeggen of er aanvullende eisen komen voor preventie tegen diefstal. Maar het is haast wel zeker dat er meer aandacht komt hiervoor, al was het maar vanwege datzelfde project op het gebied van track-and-tracesystemen. ANWB/Unigarant zet zich in voor samenwerking in de branche om tot een gezamenlijke aanpak van het probleem te komen. De verzekeraar verwijst hierbij naar de systeemaanpak die in juni werd aangekondigd en inmiddels een vervolg heeft gekregen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.