Uit het onderzoek blijkt dat 45 procent van de werkgevers die geen pensioenvoorziening in de tweede en derde pijler bieden nog nooit onderzoek gedaan hebben onder hun medewerkers of er behoefte aan is. ‘’Mijn advies is om dat wel te doen, want in deze krappe arbeidsmarkt wil je geen sollicitanten missen of zelfs medewerkers verliezen’’, geeft Sjaak Zonneveld, directeur BrightPensioen, aan. 74 procent van werkgevers die wel pensioenvoorziening in de derde pijler hebben, heeft veel onderzoek gedaan naar de behoefte van medewerkers. Bij 55 procent van de werkgevers met pensioenvoorziening in de derde pijler hebben de medewerkers een (zeer) grote rol gespeeld in het besluit om pensioen op deze manier te regelen. Voor 52 procent van werkgevers geldt dat zij deze pensioenvoorziening na drie jaar na de oprichting van het bedrijf kregen, 24 procent na het vijfde jaar en 29 procent bij de start van de oprichting.
Pensioenvoorziening communiceren
Van de werkgevers die een pensioenvoorziening in de derde pijler hebben, vindt 71 procent dat ze daardoor aantrekkelijker zijn als werkgever. BrightPensioen noemt het des te opvallender dat er daarom 32 procent aangeeft niet in hun vacatureteksten aan te geven dat ze een pensioenvoorziening hebben.