Menno Luiten (Munt): 'Banken moeten stoppen met hun hypotheekadvies'

Menno Luiten (Munt): 'Banken moeten stoppen met hun hypotheekadvies'

Wanneer Menno Luiten, algemeen directeur van Munt, het heeft over de adviestak van banken in hypothekenland, spreekt hij niet over 'hypotheekadvies' maar over 'productadvies'. Het is hem nog steeds een doorn in het oog dat consumenten een bankfiliaal binnenstappen met het idee dat ze daar de, in hun situatie, best beschikbare hypotheek aangeboden krijgen. Terwijl die kans met producten van slechts één aanbieder natuurlijk vrij minimaal is. "Ze kunnen zich veel beter gaan richten op hun rol als aanbieder."

Luiten is als algemeen directeur inmiddels anderhalve maand terug op het oude nest bij Munt, na een korte periode bij Jungo en een dienstverband van ruim vier jaar bij De Hypotheker.

De klant moet wanneer hij of zij rechtstreeks bij de bank aanklopt de melding krijgen: ‘Wees u zich ervan bewust dat we in Nederland veertig hypotheekaanbieders hebben en dat u hier producten van slechts één verstrekker krijgt aangeboden'”

Hele dikke disclaimer

Er is in zijn afwezigheid veel veranderd. Zo groeide Munt zelf van dertig naar zestig medewerkers. Maar er zijn ook veel zaken hetzelfde gebleven. Eén van die dingen is de bijzondere positie die banken innemen binnen het hypothekenlandschap. Die van hypotheekadviseur (hoewel Luiten het in dit kader heeft over ‘product-advies’ in plaats van ‘hypotheekadvies’) en van hypotheekverstrekker.

Een uitzonderingspositie die Luiten al jaren een doorn in het oog is, zo laat hij geregeld merken, ook in zijn tijd bij De Hypotheker. Het feit dat banken vanaf 1 oktober verplicht op hun Vergelijkingskaart moeten vermelden dat ze géén onafhankelijk advies geven, is wat hem betreft een stap in de goede richting. Maar dit is volgens hem bij lange na niet genoeg. “Eigenlijk moet de klant wanneer hij of zij voor een hypotheek rechtstreeks bij de bank aanklopt een melding krijgen. ‘Wees u zich bewust van het feit dat we in Nederland veertig hypotheekaanbieders hebben en dat u hier producten van slechts één verstrekker krijgt aangeboden’.”

Ophouden met klantgesprekken

Aangezien de klant zelf zelden tot niet doorheeft dat de hypotheek die hem of haar wordt aangeboden niet het best beschikbare product is over álle aanbieders bezien, zit er maar één ding op volgens Luiten.

“Banken moeten stoppen met hun ‘adviestak’ en zich alleen nog maar gaan richten op het fabriceren van hypotheken. Mensen die tóch rechtstreeks bij een bankfiliaal aankloppen voor een hypotheek, kunnen prima op een vriendelijke manier worden doorverwijzen naar een onafhankelijke tussenpersoon.”

Niet alleen hebben mensen hiermee de zekerheid dat ze ook daadwerkelijk het best beschikbare hypotheekproduct krijgen aangeboden. Ook het non level playing field – banken die hun adviestarieven lager kunnen leggen dan de tussenpersoon omdat ze ook rente ontvangen over de hypotheken die ze verkopen – wordt hiermee weer gelijkgetrokken.

Verlengen en meenemen

De oproep van Luiten geldt niet alleen voor nieuwe hypotheekaanvragen, maar ook voor het verlengen van de rentevaste periode. “Op de bank-app is dat snel geregeld; je hebt je rentevaste periode via dat kanaal zó verlengd. Maar wie zegt dat na al die jaren die bank nog steeds de beste aanbieder is? Ook wij als Munt moeten na afloop van de rentevaste periode iedere adviseur en klant weer verleiden om bij ons bij te tekenen. Terwijl de banken wat dat betreft het intermediair, in hun ogen toch een extra schakel, liever overslaan.”

Luiten vraagt zich ook hardop af of de banken klanten die bij hen aankloppen met een meeneemregeling van een andere aanbieder wijzen op het feit dat ze in dat geval veel beter naar hun hypotheekadviseur kunnen gaan.

We moeten het momentum met elkaar gaan creëren, deze boodschap blijven herhalen. Misschien is dit ook wel een handreiking naar branchepartijen en andere verstrekkers die honderd procent via het intermediair hun hypotheken aanbieden”

Die moeiteloze klantcommunicatie komt natuurlijk ook voort vanuit forse investeringen in hun systemen. Het kán ook allemaal maar via die handige apps.
“Dat is ook zo. Maar het draait hier niet zozeer om de bank, om ons of om de onafhankelijk adviseur. Het draait echt om de klant. Die krijgt lang niet altijd het beste product aangeboden, terwijl diegene dénkt dat dat wel zo is.”

Wie moet hier iets aan doen dan? De banken gaan daar natuurlijk niets aan doen.
“Daarvoor zullen wet- en regelgeving aangepast moeten worden. En daar hebben we weer brancheorganisaties zoals Adfiz en de OvFD voor nodig. We moeten het momentum met elkaar gaan creëren, deze boodschap blijven herhalen. Misschien is dit ook wel een handreiking naar branchepartijen en andere verstrekkers die honderd procent via het intermediair hun hypotheken aanbieden. Daarin zijn wij als Munt natuurlijk niet de enige Ik heb niet de illusie dat dit probleem volgende week is verholpen, wel denk ik dat met de vermelding op de Vergelijkingskaart een goede eerste stap is gezet. Maar goed, dat is ook niet gekomen doordat de banken zelf hun vinger opstaken: dat is hen opgedragen.”

Aäron van der Sanden

Aäron van der Sanden

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.