Brandend schip Ameland: maritieme verzekeraars zinnen op eisen e-cars

Brandend schip Ameland: maritieme verzekeraars zinnen op eisen e-cars

Preventieve maatregelen zijn nu echt nodig om brand met elektrische auto's zoals op schepen als de Fremantle Highway ten noorden van Ameland, in de toekomst te voorkomen. Dit klinkt vanuit de branche van maritieme verzekeraars, waar al geruime tijd onderzoek plaatsvindt naar maatregelen. Zonder ingrijpen kunnen internationale verzekeraars de schade niet meer opbrengen en dreigt wellicht onverzekerbaarheid.

Onder verzekeraars vestigt de brand op het transportschip Fremantle Highway opnieuw de aandacht op het verhoogde risico van brand bij elektrische auto’s en de accu’s die daar inzitten. In de nacht van dinsdag op woensdag brak brand uit op het schip dat voer ten noorden van Ameland. Het schip voer onder Panamese vlag en had 2.857 auto's aan boord, waarvan bijna 500 elektrische. De lading bestaat onder meer uit BMW’s die ook in de Duitse markt verzekerd zijn.

Rapporten genoeg, maar het blijft mis gaan

Het brandrisico bij elektrische auto’s is ook onder internationale maritieme verzekeraars en koepelorganisaties een veelbesproken onderwerp. De sector onderzoekt al jaren in internationaal verband preventieve maatregelen tegen brand door accu’s van elektrische auto’s, maar het probleem is hardnekkig. Als voorzitter van het Platform Transport van het Verbond van Verzekeraars heeft Anneke Kooiman, werkzaam als associate director marine technique van Dupi Underwriting Agencies, hier al menig rapport over langs zien komen. Ook internationaal, als bestuurslid van de International Union of Marine Insurance (IUMI). Kooiman: “De brand op de Fremantle Highway is het gesprek van de dag. Brand door elektrische auto’s is al een hot topic de afgelopen jaren. En weer gaat het mis.”

Oorzaak mogelijk terug te voeren op accu's

De kustwacht meldde al in de ochtenduren na melding van de brand dat zij het vermoeden had, dat de brand was uitgebroken in een elektrische auto. De oorzaak zou eventueel terug te voeren zijn op de accu’s. Maar verder onderzoek moet daar meer duidelijkheid in brengen. Hoe dan ook zijn dergelijke accu’s moeilijk te blussen, zeker op een schip op zee. Het vraagt een specifieke methode, zegt Tom Hessels, adviseur energie- en transportveiligheid bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid. Brandende batterijen van elektrische voertuigen maken het lastig het vuur te bestrijden. Dat komt omdat een brandende batterij opnieuw kan ontsteken.

Brand elektrische auto's steeds grotere schadepost

Branden waarbij elektrische auto’s zijn betrokken vormen voor verzekeraars inmiddels een van de grootste problemen, en de veelvuldigheid neemt toe, zegt Anneke Kooiman. Wanneer een incident zoals dat bij Ameland plaatsvindt, is de schade meteen omvangrijk. “We hebben al meerdere van deze grote branden gehad in de afgelopen jaren. Felicity Ace vorig jaar was goed voor 430 miljoen euro schade. Daarbij speelden de elektrische auto’s een belangrijke rol. Het gebeurt nu veelvuldiger dan vroeger; en als het gebeurt, loopt het meteen uit de hand.” Vanuit verzekeringsoogpunt kunnen de auto’s en de Fremantle Highway waarschijnlijk wel als een total loss worden beschouwd.

De brancheorganisaties focussen op preventieve maatregelen vanwege de verzekerbaarheid op termijn. Maar ook voor de veiligheid van de bemanning. De transportschepen worden steeds groter en er komt dus ook steeds meer lading aan boord. Daarmee neemt eventuele schade toe en dus ook de kosten en het gevaar voor de bemanning. Kooiman: “Op een gegeven moment gaan verzekeraars of herverzekeraars zeggen: we willen dit risico bij deze auto’s niet meer. Als er elk jaar een paar honderd miljoen aan schadevergoeding uitbetaald moet worden omdat er weer een car carier in de brand staat, dan is dat ook voor de verzekeringsmarkt op een gegeven moment niet meer op te brengen.”

Eisen en maatregelen tegen brand

Het probleem waar verzekeraars tegenaan lopen is dat het met name mis gaat bij de accu’s. Het liefst zouden zij zien dat de auto’s zonder accu aan boord gaan, maar ze moeten nu eenmaal met een gevulde accu aan boord worden geladen en er af gereden. Een van de eisen waar verzekeraars zoals Dupi en de brancheorganisaties naar kijken, is een maximale percentage dat ze willen stellen aan de vulling van de accu, bij voorkeur rond de 30. Onderzoek moet uitwijzen of dit helpt om een brand te voorkomen. Daarnaast willen ze inzetten op preventie, snelle detectie, goede training van de bemanning, een noodplan en alle andere preventieve maatregelen om een brand te voorkomen en - mocht toch brand uitbreken - om die zo snel mogelijk te blussen. Kooiman benadrukt dat de internationale verzekeringsmarkt er naar streeft om brandschade bij dergelijke schepen te blijven verzekeren.

Werkgroep moet risico's in kaart brengen

De IUMI heeft samen met de auto-industrie en rederijen een werkgroep gevormd om de risico’s goed in kaart te brengen en van daaruit met aanbevelingen te komen voor onder andere verzekeraars. Ook werken zij nauw samen met de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om er voor te zorgen dat dit soort excessen minder vaak voor gaan komen in de toekomst.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.