Jonge Nederlanders hebben voorkeur voor financieel advies van mens in plaats van chatbot

Jonge Nederlanders hebben voorkeur voor financieel advies van mens in plaats van chatbot

Jonge Nederlanders hebben een voorkeur voor digitaal contact en zien dit in de toekomst vooral via web en app lopen, maar met behoud van contact met een financieel adviseur. Dit blijkt uit een steekproef van Proud Experts onder ruim tweehonderd jonge Nederlanders tussen de achttien en dertig jaar. Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de jongeren voor advies het liefst met een medewerker praten en niet met een chatbot.

Het merendeel van de jongeren laat weten bankzaken het liefst volledig online (60 procent) te willen doen. Het hebben van een goede app vindt 56 procent daarna het belangrijkste aan een bank. Ondanks de voorkeur voor digital gemak, zijn jongeren wel huiver om financiële zaken en informatie via de digitale weg te bewandelen. Maar tien procent kiest voor contact via een chatbot (5 procent) of andere AI-oplossing (5 procent). Directeur van Proud Experts Michiel Koopman zegt daarover dat door te ‘’digitaliseren wat repeterend is en logisch te vervangen is in een proces, ‘’hopelijk handen vrijmaakt om het werk te doen waar mensen voor nodig zijn.’’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.