Nieuw platform RiskBuddy tackelt probleem voor creatieve zzp'ers: on demand

Nieuw platform RiskBuddy tackelt probleem voor creatieve zzp'ers: on demand

Zakelijk verzekeringsadviseur Alex van Poppel, ondernemer Jorick Serto en Tim Hogenboom, eigenaar van festival-organisatiebureau Het Klassiek, hebben samen RiskBuddy opgericht. Een nieuw digitaal platform met verzekeringen voor zzp'ers in de creatieve industrie. Ze werken samen met verzekeringspartner Alicia.

Zzp’ers in de creatieve industrie zijn volgens het drietal extra kwetsbaar in geval van schade of ongevallen. "Ze werken vaak met dure spullen op risicovolle locaties. Veel zzp’ers zijn echter niet verzekerd omdat ze het te duur vinden, niet het jaar rond als zzp’er werken of het freelancewerk naast een full- of parttime baan uitvoeren. Ook als ze wel verzekerd zijn, komen de verzekeringsvoorwaarden vaak niet overeen met de praktijk."

Dat was een probleem waar Hogenboom tegenaan liep bij de vele freelancers waar zijn bedrijf mee werkt. “Naast werk en uitbetalen is het beperken van risico’s als zelfstandige ook heel belangrijk”, zegt Hogenboom. “Als er tijdens een opdracht iets misgaat is namelijk niet de opdrachtgever maar de zzp’er hoofdelijk aansprakelijk. Uit gesprekken met zzp’ers leerde ik dat er vaak weinig kennis is van waar je op moet letten in onze branche. Vanuit die motivatie is RiskBuddy geboren.”

Twee zzp-verzekeringen

Samen met Van Poppel en Serto ging hij op zoek naar een partij die dit probleem met hen wilde oplossen. Dat werd Alicia. In de samenwerking heeft Alicia twee zzp-verzekeringen ontwikkeld: een ongevallen- en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekeringen zijn af te sluiten voor vier verschillende branches: festival- en evenementen zzp’ers; film-, tv- en theater zzp’ers; media- en creatie zzp’ers en zelfstandige artiesten, acteurs, hosts en modellen. Binnen elk van deze verzekeringsonderdelen zijn de zzp’ers verzekerd voor diverse functies en locaties.

Hogenboom: "Verder is alles direct online te regelen en per dag aan en uit te zetten, zodat zzp’ers zich gemakkelijk kunnen verzekeren voor enkel de periodes dat ze de verzekering nodig hebben. Zo maken ze geen onnodige kosten."

Uitbreiding van het verzekeringsaanbod

De ontwikkeling van de onderdelen heeft ruim een half jaar gekost, maar de drie oprichters zijn nog niet klaar. Als het aan hen ligt wordt het verzekeringsaanbod verder uitgebreid met een zakelijke reisverzekering, rechtsbijstandverzekering en zo mogelijk ook een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Hogenboom: "Zodat creatieve zzp’ers al hun verzekeringen overzichtelijk bij één bedrijf kunnen regelen."

Ronald Bruins

Ronald Bruins

is redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.