Trend-Rx: 'Opkomst EV's draait goede combined ratio's de nek om'

Trend-Rx: 'Opkomst EV's draait goede combined ratio's de nek om'

Structurele premieverhogingen hebben autoverzekeraars de laatste jaren weer in de zwarte cijfers gebracht. Verzekeraars hebben die positieve trend uit de pandemiejaren ook in 2022 voortgezet. Maar daar komt snel een eind aan, verwacht onderzoeksbureau Trend-Rx. De schadecijfers van elektrische auto's zijn dermate veel slechter dan conventionele auto's, dat ze zonder ingrijpen de resultaten van de complete markt onder water kunnen trekken.

Hoewel de stijging van het aantal EV’s op de Nederlandse weg afvlakt, is het doel nog steeds volledige elektrificatie van het wagenpark. Trend-Rx onderzocht in de breedste zin van het woord wat dat betekent voor de verzekeringsbranche. Kort door de bocht: alles is duurder aan EV’s. Ze zijn groter, breder, zwaarder en duurder om te herstellen. Ze zijn onveiliger in stedelijk gebied, veroorzaken vaker ongevallen, en het letsel is zwaarder.

Dat gaat een forse impact krijgen op de schadelast. Trend-Rx berekent dat zonder premiecorrecties de impact van elektrische auto’s op de combined ratio van de complete portefeuille tot 5 procentpunt hoger kan uitvallen. “De combined ratio zal dan zelfs stijgen tot boven de grens waarbij beleggingsresultaten de technische rendementen compenseren”, schrijft het onderzoeksbureau.

'Casco kan straks WA niet meer subsidiëren'

Het effect zal volgens Trend-Rx het grootst zijn op de (beperkt) cascoverzekeringen. Dat betekent dat de mogelijkheid om de verlieslatende WA-portefeuille te subsidiëren met de winstgevende cascopolissen langzaam verdwijnt. “WA-premies zullen dus omhoog moeten. Ook al omdat ook uitsluitend WA-verzekerden ongelukken veroorzaken met dure BEV’s die ook in het WA-segment tot een hogere schadelast leiden.”

Niet alleen gewicht, maar ook afmetingen

Trend-Rx raadt verzekeraars ook aan hun premiemodel specifieker aan te passen voor elektrische voertuigen. Nu gebeurt dat nog vooral op basis van gewicht van de auto, maar het zou volgens hen beter zijn om ook zaken als acceleratie en de afmetingen mee te nemen als factoren. “Er is nog geen verzekeraar die dat meeneemt”, zegt Trend-Rx-directeur Arno Onink. Lees hier het gesprek met hem over het onderzoek.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.