Nh1816 en Scildon: 'Loyaliteit heeft alles met onze gezamenlijke toekomst te maken'

Nh1816 en Scildon: 'Loyaliteit heeft alles met onze gezamenlijke toekomst te maken'
Janwillem Swart (Nn1816) en Theo Krins (Scildon)

Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een selecte groep financieel adviseurs onder het thema 'loyaliteit'. ''Loyaliteit heeft alles te maken met klanttevredenheid, wederkerigheid, continuïteit en dus onze gezamenlijke toekomst,'' geven de organisatoren aan. Nh1816 en Scildon gaan met de bevindingen van deze bijeenkomst aan de slag om de ondersteuning voor de financieel adviseurs verder te verbeteren.

Onderwerpen die de revue passeerden gingen onder andere over welke uitdagingen de adviseurs signaleren en hoe je loyaliteit bevordert van je klanten en business partners. ‘’Bij deze bijeenkomst is opnieuw duidelijk geworden dat de aanbieders en financieel adviseurs hun eigen uitdagingen en verantwoordelijkheden hebben, maar met elkaar het verschil kunnen maken richting klanten,’’ geven de organisatoren aan.

Periodiek contact met klanten

Uit de bijeenkomst blijkt dat het in de praktijk lastig is om particuliere klanten met regelmaat aandacht te geven. ‘’De kracht van advies en dienstverlening wordt bij uitstek getoond op het moment dat de klant een signaal geeft. Dan gaat een adviseur volledig voor de klant.’’ Uit onderzoek blijkt dat klanten tevreden zijn over deze aanpak. Het aantal klanten dat je als kantoor of medewerkers proactief kunt benaderen is beperkt, zeker in deze tijd waar goed en voldoende personeel een uitdaging is. Enkele van de aanwezige adviseurs heeft inmiddels zelfs een stop gezet op het aantal klanten dat het kantoor accepteert, om zodoende grip te houden en het werk beheersbaar.

Adviseurs die bewust kiezen voor periodiek contact zijn vaak op zoek naar een efficiënte methode. Bijvoorbeeld door digitale uitvraag en controle van de huidige bekend zijnde gegevens. Waarbij ook onderwerpen worden voorgelegd waarover de klant wellicht nader wil worden geïnformeerd, zoals verduurzaming.

Werkgeverschap

Met tekorten aan voldoende gekwalificeerd personeel geven de organisatoren aan dat ‘’je aantrekkelijk bent als werkgever en creatief in de werving.’’ Theo Krins, Manager Sales Particulier bij Scildon, vult daarbij aan: “Bij grote(re) organisaties, die vaak ontstaan door overnames, heb je dikwijls te maken met samenvoeging van diverse culturen en strakke sturing op bepaalde resultaten. Het komt voor dat er weinig aandacht is voor een specifiek aangesloten kantoor haar medewerkers.’’ Janwillem Swart, Sr. Manager Commercie bij Nh1816, merkt op: “Het is belangrijk om medewerkers aan je te binden. Niet alleen door een passend salaris en waardering, maar het kan ook door ze een (beperkt) aandeel in het bedrijf te laten krijgen. Wacht daarmee niet té lang, want het moet wel haalbaar en betaalbaar zijn.”

Nieuwe kansen

In de bijeenkomst komt het onderwerp duurzaamheid langs. De organisatoren geven aan dat duurzaamheid mooie kansen in de markt biedt. ‘’Uitdaging is wel,’’ zo geeft Swart aan, ‘’dat het rapportageverplichtingen en ambities die worden gevraagd, proportioneel zijn. Door de lat heel hoog te leggen creëer je mogelijk een vinkjes cultuur, terwijl het om een intrinsieke verandering gaat.’’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.