In het eerste kwartaal bezochten ruim één miljoen mensen de website van Geldfit. Bezoekers konden zo checken of ze gebruik kunnen maken van het Tijdelijk Noodfonds Energie en welke andere hulp er beschikbaar is.
Ook maakten mensen gebruik van de potjes-check om erachter te komen welke toeslagen en regelingen zij konden aanvragen. Naast de websitebezoekers belden ruim 23.000 mensen naar Geldfit. Volgens Geldfit zijn er grote zorgen over stijgende prijzen, hoge energiekosten en andere levensgebeurtenissen waardoor iemands financiële situatie fors kan veranderen.
Digitale vaardigheid
‘’Een brede groep geeft aan dat ze door de onbetaalbare boodschappen niet altijd genoeg geld hebben om eten te kopen en niet meer weten wat ze moeten doen. Ook krijgen we meer maatschappelijk hulpvragen van mensen die elders hulp/zorg krijgen of geven. Hierbij kun je denken aan ouderen,’’ aldus Frederieke Kokol, manager bij Geldfit, over de ontwikkeling in het type hulpvragen van mensen die bellen.
Daarnaast valt het Kokol op dat een grote groep niet digitaal vaardig is. Kokol licht daarbij toe: ‘’Dit betreft niet alleen ouderen, maar ook mensen met een migrantenafkomst en jongeren. Ook begrijpen veel mensen niet wat ze lezen en haken ze daardoor af.’’
Geldfit verwacht dat de hoge bezoekersaantallen ook in de komende weken nog zullen aanhouden.