De proeftuin is het vervolg op een onderzoek dat Aon onlangs in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat publiceerde. Hieruit blijkt dat de introductie van deze verzekeringsoplossing een betere verdeling van de stijgende verzekeringskosten geeft waardoor gebruikers van huurauto’s of deelplatforms veiliger rijgedrag gaan vertonen.
Hoe ernstig is de onverzekerbaarheid van verhuurplatforms?
“Die is vrij ernstig. Een platform dat nu nieuw op de markt komt en zich wil verzekeren, kan alleen terecht bij De Vereende vanwege het slechte schadeverloop. Cascoschade aan een scooter of verhuurauto is bijna niet meer te verzekeren. Dat was de reden dat het ministerie van I&W ingreep en de markt om een oplossing vroeg. Die van ons kreeg de opdracht om de haalbaarheid te onderzoeken en in de praktijk te testen.”
Waarom een rijbewijsverzekering?
“Je bouwt een schadebeeld op bij het platform waar je gebruik van maakt, stap je over dan gaat jouw schadebeeld niet mee. Wij vinden dat als je ergens start, die schadedata ook te zien moeten zijn bij andere aanbieders. Anders kun je veel platforms op en schade rijden zonder dat een ander platform dat weet, want er is nog te weinig communicatie onderling. Als je een rijbewijsverzekering hebt, wordt het allemaal geregistreerd bij de verzekeraar en de RDW. Dan heb je een zo goed als waterdicht systeem waarbij kwaadwillenden haast niet meer terecht kunnen in de deelmobiliteit.”
Als het verzekeringsproduct dermate volwassen is en de loss ratio cijfers zijn goed, kunnen reguliere verzekeraars het ook oppakken”
Wordt zo’n verzekering dan verplicht?
“Je hebt twee scenario’s. Het eerste, daar begint het nu op te lijken, is dat verhuurplatforms onverzekerbaar aan het worden zijn. Dat houden we misschien nog een jaar zo vol. Het tweede scenario is dat we MaaS (Mobility as a Service) inclusief een verzekering gaan aanbieden. Waarbij de overheid bepaalt dat je alleen met een rijbewijsverzekering een scooter of auto mag besturen. Dan wordt het net als de WAM, een verplichte verzekering op het voertuig. Waar je die afsluit, maakt niet uit. Wij zijn nu de bedenker van de innovatie en we werken hiervoor samen met De Vereende. Als het verzekeringsproduct dermate volwassen is en de lossratiocijfers zijn goed, kunnen reguliere verzekeraars het ook oppakken.”
Hoe gaat de proeftuin eruit zien?
“Aon werkt hiervoor nauw samen met de Mobiliteitsfabriek die voor de gemeente Hengelo het mobiliteitsbeleid heeft verduurzaamd door alle mobiliteit over te nemen en aan te bieden in één app. Die proeftuin loopt al een tijd en ik werd benaderd om daarin de rijbewijsverzekering te testen. Ze hebben 700 mensen in die proeftuin, 100 daarvan krijgen als ze willen meedoen van ons een vragenlijst. Als ze die invullen krijgen ze een fictieve rijbewijsverzekering van ons. Mochten zich incidenten voordoen, dan registreren we dat en heb je een rijbewijsverzekering dan heeft het effect op je premie.
Om de proef representatiever te maken, mogen deelnemers de voertuigen ook privé rijden. Mensen rijden privé toch anders dan zakelijk. Dan hopen we een mix te krijgen met meer belangrijke data. De proef duurt drie maanden. Het ministerie van I&W wil van ons vervolgens de geanalyseerde data ontvangen om te kijken of wat we bedacht hebben, wordt gestaafd met data uit de proeftuin. De Vereende doet mee in die leercurve. Er moet ook een premie bepaald worden; daar zijn we nu met actuarissen en De Vereende mee bezig.
Daarnaast voeren we ook verkennende gesprekken met het deelplatform Check die al meer dan 6.000 e-sooters hebben en recent ook elektrische auto’s aan hun vloot hebben toegevoegd. Regelmatige gebruikers van het platform wordt gevraagd of ze ook mee willen doen met een proeftuin. Dat zijn we nu aan het opstarten.”
Wat zijn de verwachtingen?
“Als iemand in z’n portemonnee wordt geraakt, is hij bereid meer te doen, zoals het vrijgeven van zijn data. Wij verwachten dat mensen veiliger rijgedrag vertonen als ze daarvoor een lagere verzekeringspremie en transactieprijs van het huren voor terugkrijgen. Nu betaalt het verhuurplatform verzekeringspremie over alle berijders, dus de gebruiker moet wel financieel voordeel zien. Hij moet immers opeens een verzekering afsluiten.
De ideale uitkomst is dat we als verzekeringsindustrie een oplossing bieden in een deeleconomie, waarbij je geen eigenaar maar gebruiker bent van spullen”
De ideale uitkomst is dat we als verzekeringsindustrie een verzekeringsoplossing bieden in een deeleconomie, waarbij je geen eigenaar maar gebruiker bent van spullen. De mobiliteitsverzekering is op te schalen. Als het in Nederland slaagt, kan het ook in Europa worden uitgerold. Dat is juridisch gezien geen probleem. We hebben het voorgelegd aan onze chief innovation officer, Jillian Slyfield, in San Francisco en ook daar vinden ze het een hele mooie verzekeringsoplossing in de deeleconomie. Mijn wens is dat we het hier bedenken, testen, uitbreiden naar Europa en misschien wel de rest van de wereld.”