Bureau DFO: 'Schaalvergroting leidt nog niet tot betere klantbediening'

Bureau DFO: 'Schaalvergroting leidt nog niet tot betere klantbediening'

Bureau DFO is opnieuw kritisch over de consolidatieslag in de branche. Daarnaast blijkt uit hun jaarlijkse onderzoek dat de waarde van de assurantieportefeuilles zijn hoogste punt ooit heeft bereikt. De waarderingen voor en interesses in de diverse type portefeuilles lopen wel sterk uiteen. Schadeverzekeringen zijn populair en worden hooggewaardeerd, terwijl hypotheken- en abonnementenportefeuilles veel minder in trek zijn.

Nadat DFO-directeur Jurjen Oosterbaan zich tijdens de Nieuwjaarslezing voor assurantieclub EFD Noord al kritisch uitliet over de consolidatieslag binnen de sector – hij sprak zelfs van een ‘piramidespel’ - komt hij opnieuw op dit thema terug.

Minister Kaag (Financiën) en toezichthouder AFM blijken de trend van toetreding van externe investeerders in de accountancy-sector nauwlettend te volgen. “Dat gevoel heb ik bij de AFM niet gesignaleerd bij de consolidatie binnen onze branche”, constateert Oosterbaan, die aangeeft niet per definitie tegen consolidatie te zijn. Zolang het klantbelang maar centraal blijft staan.

Partijen die in korte tijd veel kantoren hebben overgenomen, hebben het op dit moment vooral druk met de integratie van de overgenomen organisaties. Oosterbaan: “Wij ontwaren nog niet dat de schaalvergroting die volgt uit de consolidatie leidt tot substantieel betere klantbedieningsprocessen of verlaging van de kosten voor de consument. Mogelijk dat dit zichtbaar gaat worden nadat de fase van integratie is afgesloten.”

Terugkerende inkomsten hooggewaardeerd

Uit het jaarlijkse onderzoek van DFO naar de waardeontwikkeling van assurantieportefeuilles blijkt dat, sinds de eerste meting in 2004, de waarde die de markt aan assurantieportefeuilles toekent nog nooit zo hoog geweest als nu. Tegelijkertijd ontwaart DFO voortekenen die erop wijzen dat de branche op een kantelpunt staat wat betreft de waardegroei van advieskantoren.

De markt zal uiteindelijk moeten bepalen of de doorlopende inkomsten wellicht te hoog of de eenmalige inkomsten juist te laag worden gewaardeerd”

Zo blijkt uit het onderzoek, waarvoor ook professionals die direct betrokken zijn bij de aan- en verkoop van advieskantoren zijn ondervraagd, dat de verhoudingen tussen vraag en aanbod steeds dichter bij elkaar komen te liggen.

In de markt is er vooral interesse in en vraag naar schadeverzekeringenportefeuilles. Wat volgens Jurjen Oosterbaan vooral valt te herleiden tot het type inkomsten dat ze genereren. “De verklaring hiervoor is vooral gelegen in het feit dat bij schadeverzekeringen sprake is van doorlopende vergoeding en deze na verwerving kunnen worden ondergebracht in een volmacht.”

Eenmalige inkomsten minder interessant

De interesse in en waardering van portefeuilles met eenmalige vergoedingen, zoals hypotheken, is een stuk lager, ziet ook Oosterbaan. “Tegelijkertijd is het opmerkelijk, dat vrijwel alle nieuwe activiteiten die door financieel advieskantoren worden ontwikkeld zijn gebaseerd op eenmalige vergoedingen”, valt hem op.

Doordat volgens DFO de verhoudingen tussen eenmalige en terugkerende inkomsten de aankomende jaren zullen verschuiven, als gevolg van die nieuwe activiteiten, lijkt enige bezinning op zijn plaats. “De markt zal uiteindelijk moeten bepalen of de doorlopende inkomsten wellicht te hoog of de eenmalige inkomsten juist te laag worden gewaardeerd”, aldus Oosterbaan.

Aäron van der Sanden

Aäron van der Sanden

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.