DiFfit en HCS geven aan dat door gericht samen te werken met werkgevers, een grote groep werknemers ondersteund kan worden die zelfstandig geen oplossing zien om financieel verzuim te voorkomen. HCS ziet dat werkgevers in de tweede helft van 2022 meer werknemers hebben laten deelnemen aan diensten om de gevolgen beheersbaar te maken. Hierbij is het van belang zo vroeg mogelijk in te grijpen en mensen sneller weer aan het werk te krijgen.
Advies geven
De overheidsmaatregelen dempen het financiële leed, maar gezinnen staan nog steeds budgettair onder druk. Manuela de Jongste (DiFfit): “Veel mensen zoeken contact met ons om vragen te stellen of om hun zorgen te delen. In 2022 hebben we ruim 70% meer telefonisch advies geven en zijn er ruim 40% meer interventies ingezet (zoals budgetcoaching, schuldbemiddeling en financiële analyses) ten opzichte van 2021.”
Ontwikkeling
Ook HCS maakt zich zorgen over deze ontwikkeling. Volgens Hans Bakker, bedrijfsarts bij HCS, is sinds vorig jaar ''een kwart van al het verzuim psychisch gerelateerd; financiële stress is hier vaak een oorzaak van. Bovendien is de gemiddelde verzuimduur ten gevolge van psychische problemen vorig jaar gestegen van 130 naar 180 dagen. De financiële uitdaging van werknemers en hun gezinnen kunnen leiden tot het beperkt of niet afsluiten van aanvullende zorgverzekeringen. Noodzakelijke behandelingen zoals fysiotherapie en psychologische zorg zijn dan niet meer vergoed vanuit de zorgverzekeraar, waardoor werknemers de nodige hulpverlening niet krijgen. Dit zorgt voor onnodige verlenging van het verzuim.''