IG&H (hypotheken): 'Partijen in hypotheekmarkt gemiddeld hoog gewaardeerd'

IG&H (hypotheken): 'Partijen in hypotheekmarkt gemiddeld hoog gewaardeerd'

Partijen in de deelmarkt hypotheken worden gemiddeld hoog gewaardeerd door de adviseurs in de IG&H Performance Monitor. Daarnaast bestaan er geringe verschillen tussen de partijen in de markt. Het thema product geeft dit goed weer: de hypotheekproducten die hypotheekverstrekkers verkopen verschillen volgens de adviseurs beperkt en alle aanbieders worden hoog gewaardeerd op dit thema.

De rente in combinatie met een soepel en snel proces is vaak leidend in de productkeuze. Er is daarnaast een stijgende trend zichtbaar in de waardering van de digitale dienstverlening. Een toename van de waardering op het gebied van digitale dienstverlening is met name zichtbaar bij de top drie, die dit jaar volledig uit banken bestaat.

Banken maken de dienst uit in top drie

De top drie qua performance in hypotheken bestaat volledig uit de Nederlandse grootbanken. Zij zijn ook al jaren de grootste partijen in de hypotheekmarkt. Gezamenlijk hebben ze ruim een derde van de particuliere hypotheekmarkt in handen. De waardering van de dienstverlening van deze top drie ligt dicht bij elkaar en laat een forse stijging zien.

Adviseurs zijn in de samenwerking met hypotheekverstrekkers met name op zoek naar een meedenkende houding, vlotte processen en scherpe tarieven. De grootbanken doen het op dit moment goed op deze thema’s en weten de adviseurs daarmee naar tevredenheid te bedienen.

ING en ABN AMRO weten zich te onderscheiden op het thema proces en digitale dienstverlening. Rabobank heeft sinds een aantal jaar het intermediair weer formeel als distributiekanaal aangewezen en daar de dienstverlening op ingericht. Zij blinken uit op het thema binnendienst.

Een soepel en digitaal proces steeds belangrijker

Voor een adviseur is het cruciaal dat hij de klant snel zekerheid kan geven over een hypotheek. Daarnaast scheelt het als hij of zij zelf minder tijd kwijt is aan het proces. Tijdens de gekte op de huizenmarkt was een snelle afhandeling van de hypotheekaanvraag nog eens extra belangrijk.

De hypotheeksector werkt al jaren aan een soepel en uniform aanvraagproces met behulp van HDN. Daarnaast is er ook steeds meer aandacht voor een documentloos aanvraagproces. Tot nu toe moet je als klant veel verschillende documenten aanleveren voor een hypotheek. Eerste stappen richting een documentloos aanvraagproces waren de Inkomensbepaling Loondienst en het ontsluiten van bijvoorbeeld gegevens uit MijnOverheid. Begin 2023 hebben meer dan veertig ketenpartijen uit de hypotheekmarkt het convenant ‘Accepteren hypotheek op basis van alleen brondata’ ondertekend.

Het doel is om voor 2025 een hypotheek volledig op basis van brondata te kunnen accepteren. Dit zou niet alleen het proces moeten versnellen, maar maakt het proces ook een stuk gebruiksvriendelijker voor de klant.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.