"Net als bij pensioenen zien we al jaren achtereen betere beoordelingen binnen de deelmarkt collectief inkomen", zegt Paul Geurtsen, senior manager bij IG&H. "En ook hier is het mooi te zien dat de verzekeraars die het meest actief zijn met de doorlopende feedback van adviseurs bovenaan staan."

De adviseurs geven aan dat er marktbreed de meeste progressie is geboekt op het vlak van digitale dienstverlening. De stijging komt voor veel adviseurs voort uit de gebruiksvriendelijkheid voor het intermediair. Daarnaast worden innovaties ook zeer gewaardeerd.
De top drie bestaat dit jaar uit dezelfde partijen, alleen de volgorde is gewijzigd
Net als vorig jaar blijft ASR koploper binnen de markt voor collectieve inkomensverzekeringen. Volgens de adviseurs wordt het verschil gemaakt door het product dat ASR aanbiedt en haar digitale dienstverlening.
Van de top drie-partijen steeg NN het hardst en neemt de verzekeraar hierdoor de tweede plek over. NN dankt deze stijging aan het actief verbeteren van de digitale dienstverlening en de binnendienst.
De derde plek wordt bekleed door De Goudse. Zij wordt gewaardeerd voor haar binnendienst en accountmanagement. Ondanks de stijging van De Goudse, staat zij op de derde positie doordat NN harder is gestegen.
Adviseurs op zoek naar onderscheidende digitale dienstverlening
De performance van de digitale dienstverlening is binnen inkomen collectief het hardst gestegen. Partijen die hier het afgelopen jaar actief op hebben gestuurd worden daar nu voor beloond. Zo heeft NN een flinke stijging doorgemaakt sinds zij is gaan inzetten op het aanbieden van een uitgebreide en gebruiksvriendelijke digitale dienstverlening. De koploper binnen dit thema is ASR. Dit komt volgens adviseurs door de hoge gebruiksvriendelijkheid en doordat de salariskoppeling nu beter functioneert.