IG&H (schade zakelijk): 'Top 3 laat de rest van de markt ver achter zich'

IG&H (schade zakelijk): 'Top 3 laat de rest van de markt ver achter zich'

Verzekeraars zetten grote stappen in de bediening van adviseurs, met name op het gebied van digitale dienstverlening. Dit blijkt uit de IG&H Performance Monitor 2022. Binnen de markt voor zakelijke schadeverzekeringen is het in het verleden lastig gebleken voor verzekeraars om de adviseurs een passende digitale ondersteuning te bieden, vanwege de diversiteit in producten en de behoefte aan maatwerk. In toenemende mate weten verzekeraars aansluiting te vinden bij de behoefte van de adviseur.

In de markt is een verbetering van de digitale ontsluiting van standaardproducten en maatwerk zichtbaar. Daarnaast zetten verzekeraars in op de gebruiksvriendelijkheid van de systemen. Ook de thema’s product, proces en binnendienst worden beter gewaardeerd ten opzichte van vorig jaar. Accountmanagement laat een afname van de waardering zien.

Klaverblad en NN trendsetters in de markt

De top drie laat de rest van de markt ver achter zich. Klaverblad en NN laten een duidelijk stijgende trend zien in de waardering. Klaverblad onderscheidt zich met name door de deskundigheid van de medewerkers, wat terug valt te zien in de hoge waarderingen voor accountmanagement en binnendienst. Op het gebied van accountmanagement volgt NN op ruime afstand.

Binnen de top drie worden de producten van NN het best gewaardeerd door de adviseurs. Ook het schade-afhandelingsproces van NN zien de adviseurs als beste in de markt. De belangrijkste factoren voor een hoge waardering van het afhandelingsproces zijn volgens de adviseurs een korte tijdsduur en het gemak voor de adviseur.

De waardering van De Goudse is iets afgenomen in 2022. Doordat NN en Klaverblad stijgen in waardering, moet De Goudse na jaren op nummer één te hebben gestaan genoegen nemen met de derde plek in de IG&H Performance Monitor.

Stijgende trend in waardering producten zet door

Beperkte maatwerkmogelijkheden als gevolg van standaardisering en digitaliseren was lang de meest gehoorde klacht van menig adviseur. Verzekeraars lijken hierin een weg gevonden te hebben en de trend in waardering van de producten zet door.

Prijs-kwaliteitverhouding, maatwerkmogelijkheden en breedte van het productaanbod zijn volgens de adviseurs de belangrijkste factoren die zorgen voor een hoge waardering op dit thema. ASR en NN zetten hierom in op een breed productaanbod met een premiumkarakter en aanvullende diensten als Cyber, Hello Mobility en de ondersteuning door preventiespecialisten.  

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.